• 0

Verkleuring na drogen truffels


jonkong

Vraag

Gegroet psychonauten!

 

Een aantal dagen terug had ik weer een portie truffels gekocht en die te drogen gelegd. Het is de eerste keer dat ik truffels heb laten drogen. Ze waren in kleine stukjes gesneden, op een stuk keukenpapier gelegd en in een schoenendoos geplaatst met nog 2 ventilatoren die er lucht overheen blazen. Ze droogden bij kamertemperatuur en in het donker. Nu, zo'n 4 dagen later, zijn ze wel erg goed uitgedroogd maar is er ook wat verkleuring. Er zijn erg kleine plekjes groene schimmel op de truffels vinden en verder zijn er ook stukjes die compleet zwart zijn gekleurd. Ik las ergens dat die kleine stukjes schimmel er af te poetsen zijn maar de zwarte kleur vertrouw ik niet. Betekent dit dat ik deze portie nou weg kan gooien of zijn ze nog te eten na die stukjes weggehaald te hebben? Het gaat me er vooral om dat het veilig is om te eten, dat het wat viezer is valt mee te leven.

 

Alvast bedankt,

Jelle

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 antwoord op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Hoi!

 

Liggen die kleine plekjes groene schimmel op de truffels, of zit het er meer in, alsof de truffel verkleurd is? In het 2e geval is er niets aan de hand, psilocybine (een van de actieve stoffen in de truffel) kleurt blauw als het in aanraking komt met zuurstof, dus b.v. bij versnijden/ vermalen. In combinatie met de gelige kleur van truffels ziet dat er vaak groen uit.

 

De zwarte vlekjes zou ik zo niet weten. Als het verse truffels zijn die je hebt gedroogd dan kan het bijna niets engs zijn lijkt me. Is het niet toevallig ontzettend donkerbruin?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden