Recommended Posts

Goeiedag! 
 
Vandaag gaan we het hebben over een boek.
Niet over gelijk welk boek maar over een boek dat zich voornamelijk bezig houdt met hoe onze gedachtes ons limiteren.
En hoe dat we vaak door middel van onze negatieve gedachtes verslaafd worden aan een "State of pain"
Ik neem aan dat sommige van jullie er al van gehoord hebben terwijl het voor anderen miesschien volledig nieuw terrein is:
 
The Power of Now - Eckhart Tolle
 
Kort intro:
 
Eckart tolle was tot zijn 25ste echt zo een seutje die gewoon naar de universiteit ging omdat hij moest en steeds hoopte dat alhoewel zijn leven nu vreeslijk saai en unforfilling was dat het wel plots morgen beter ging zijn...... of volgende week... of maand..
 
U get the picture ;)
 
Al jarenlang vocht hij aan tegen heftige depressies tot hij ooit is snacht´s wakker lag en dacht. " oh help ik kan niet langer met mijzelf leven"
Hij ondekt dat zijn gedachtes en soort tweedelingen hadden gemaakt. (de Ik die niet langer met mijzelf leven kan)
 
MInd Pain Body
 
Heel het boek gaat erover hoe al onze gedachtes heel de tijd eigenlijk een deling willen hebben met wat echt is.
Dit resulteert dan in mensen die klagen over anderen, medelijden hebben met zich zelf, en heel de tijd lang een diepe troevigheid voelen.
 
Al deze gevoelens ontspringen vanuit dezelfde basis. Angst...
Angst voor te leven en angst voor te sterven.
Dit is iets wat bijna omnipresent is in het westen van de 21ste eeuw ..... het is eerder zeldzaam dat je mensen tegenkomt die spontaan gelukkig zijn.
Dus wat weerhoud ons zo vaak van om gevoelens zo als vreugde en appreciatie toelaten in ons leven?
 

 
Ons Ego houdt van conflict.
Ookal zijn de externe omstandigheden van iemand zijn leven formidabel komt het heel vaak voor dat mensen desondanks diep ongelukkig zijn, (kijk naar rijke sterren of kinderen van heel rijke ouders die desondanks doodongelukkig en apathisch zijn)
Het ego houdt van conflict en zal altijd en manier vinden om conflict te creëren.
 
Dus hoe moet je het tegengaan?
 
Daarover gaat het boek!
 
Wat gaat het boek mij opbrengen? Ik kan toch gelijk welk spiritueel boek lezen?
 
The power of Now is minder en boek dat je echt leest. Je..... voelt het meer aan.
Hij lijkt echt heel diep te kunnen ingaan op je onderliggende diepe angsten en gevoelens. Eerlijk het boek kan soms echt freaky zijn hoe goed hij sommige dingen beschrijft die je soms maar vaag aanvoelt. Ik had vaker echt Goosbumbs en Rillingen omdat sommige inzichten zo diep aankwamen.
 
Het is ook zo een van die boeken dat bepaalde gedachtes en gevoelens uitschrijft en concretiseert die je altijd wel al op een of ander vage manier in je gedachtewolk had rondzwerven maar nooit voor jezelf kon concretiseren.
 
Het boek is eigenlijk een soort meditatie.... af en toe wordt je bevraagt om het boek even neer te leggen een bepaalde oefeningen te doen.
Deze zijn vaak heel klein maar hebben een fundamentele impact op je een veranderen ook je perspectief waardoor je het boek leest en de wereld ziet.
 
Waarom zou ik deze oefeningen moeten doen?Lijkt mij erg nutteloos
 
De opdrachten zijn vaak meditatieoefeningen waar je bv mogelijkst veel dingen in je omgeving moet observeren zonder dat je daar ooit een label aan hangt.
Heel fascinerend om te doen. Moeilijk om erover te schrijven en waarschijnlijk enorm verwarrend om te lezen =P
 
Maar doe de oefeningen.... ze zullen echt fundamenteel veranderen hoe je de wereld en andere mensen opneemt. =) 
 
Dit boek gaat echt je leven veranderen.... maar het begint heel klein en je bouwt langzaam een fascinatie op voor de mensheid en voor de nature of reality.
Je voelt je vrijer en meer compleet dan ooit tevoren. en het beste: ( tenminste voor mij) je bent minder beïnvloed door je eigen angsten, negativiteit of externe negatieve invloeden.
 
Wat heeft dit te maken met psychedelica?
 
Kennen jullie nog het oude gezegde : Mind over Substance.
Je gedachtes en je state of mind zijn altijd belangrijker dan welke substantie je ook neemt. Met een goede sterke geest kan je alles aan.
Nu dit boek gaat erover hoe je geest en je gedachtes werken. (spoiler alter het is echt ongelooflijk simpel ! =P)
Basiclly:
 
1)Je gaat je beter in je vel voelen dan ooit te voren.
 
2)Je gaat minder paranoia hebben. en als je dan toch een aanval hebt versta je van waar het komt.
 
3)Je krijgt meer zelfvertrouwen in je eigen kunnen ( veel meer! )
 
4)Je wordt mentaal veel veel sneller en je ontdekt je eigen sterktes en zwaktes
 
TLDR:
Deze paar letters inkt op een paar vellen papier gaan je leven en je State of mind veranderen en verduidelijken.
 
Ik voeg nog een Amazon link beneden toe..
Je moet het boek niet kopen als je echt niet wilt. Ben mij zeker dat er ergens op het web wel pdf´s of audiofiles zijn die je gratis kan hebben.
 
 
Verder wens ik je nog een prettige dag toe!
Erg benieuwd naar jullie reacties =)
R.S
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi OnTheChase,

Thanks voor reMinding :)

Ik heb dit boek met plezier gelezen, lang geleden alweer. Schijnt dat de gemiddelde mens (shit ik wil mezelf niet gemiddeld noemen ;) zo'n 70% vergeet van wat er gelezen wordt. Dus with that in Mind...

Peace!

'Gedachten zijn Krachten' is net zo'n soort boek. Ken je die ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben begonnen met dit boek te lezen, ben nu bij hoofdstuk 5. Er staan een paar hele goede en interessante dingen in, maar ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal mee kan met de achterliggende gedachte. Ik heb zo'n 7 maanden terug zelf een soort van 'spirituele awakening' gehad en die in de loop van de erop volgende maanden verder uitgebouwd. Een van de belangrijkste instrumenten hierin, iets dat mij een extra dimensie gegeven heeft in het genieten van het dagelijks leven, is juist het verstand geweest en het tijdsbesef. Het belangrijkste blijft het moment zelf, het Nu. Maar ik geniet extra van het Nu doordat ik kan relativeren met het verleden en de toekomst. Met het verstand besef ik mij hoe mooi het is dat het Nu is zoals het is, dat het verleden (niet alleen mijn verleden, maar het verleden van het universum) het zo tot stand heeft gebracht en dat de toekomst weer anders zal zijn.

 

Deze spirituele awakening heeft mijn verstand eindelijk laten accepteren wat ik, rationeel, al lang bedacht maar nooit volledig omarmd had. Alle voortgang die ik dit jaar geboekt heb is zeker ook te danken aan het rationaliseren van waar ik mee bezig ben. In eerste instantie is het een gevoel, iets wat goed voelt, maar om het fundering te geven heb ik dit ook laten rationaliseren in mijn verstand en systeem van denken. Op die manier kan ik 100% achter mijn keuzes staan en ongeremd genieten van het leven, zonder bang te hoeven zijn dat als het gevoel of de 'flow' mij ontglipt ik deze levensstijl kwijt ben en weer in een negatieve spiraal terecht kom.

 

Wat ik van het boek begrijp is het verstand een vijand die lijden en angst toestaat, ik snap dat uitgangspunt maar in mijn geval is het verstand zo geworteld in mijn bestaan, ik identificeer mij er niet mee, dat niet, maar het is wel een tweede entiteit die zich in mij huist zeg maar en die ik beter te vriend houd en zodanig manipuleer dat ik optimaal mijn leven kan leiden. Het boek heeft mij tot dusver al wel geholpen door af en toe eens een stap terug te nemen en in alledaagse situaties even de tijd te nemen van het moment te genieten. Maar ik denk toch dat ik een radicaal andere richting in ben geslagen dan de weg die Tolle neemt. Mijn verstand is al heel erg lang mijn metgezel geweest, zeker niet altijd mijn vriend, misschien een verraderlijke vriend, maar toch heb ik het graag als gezelschap. De eerste paar maanden na mijn spirituele ommekeer heb ik intens genoten van elk moment, alleen of met anderen, maar op een gegeven moment had ik dat wel een beetje gezien en was het niet meer genoeg. Ik wilde het leven delen met mensen om wie ik geef om weer diezelfde (of eigenlijk een nog verhevenere) gelukzaligheid te ervaren (wat nog steeds lukt als ik dierbaren om mij heen heb). Wat ik van Tolle begrijp is dit niet nodig, puur je innerlijke Zijn zou je alle voldoening moeten schenken, ongeacht je situatie. Ik kan best alleen zijn van tijd tot tijd, maar op den duur heb ik toch andere lotgenoten nodig om momenten mee te delen om écht van het leven te genieten. Terugkijkend zijn een hoop mooie momenten uit mijn leven momenten die ik met anderen gedeeld heb.

 

Ik ben het er zeer mee eens dat je 'mind' de krachtigste gereedschap is die een mens kan hebben en dat leven zich in het Nu afspeelt en je daar vooral je aandacht moet vestigen. Maar hoe Tolle dit schetst is niet helemaal hoe ik mijn leven voor mij zie of zou willen zien. Misschien begrijp ik hem niet goed genoeg, maar ik denk dat het voor ieder mens anders is hoe zij het optimale geluk uit het leven halen en dat ik liever op eigen kracht mijn weg naar geluk (blijf) vind(en). Ik denk dat hij de kracht van de externe omgeving, het verstand en tijdsbesef onderschat. In theorie zou je in elke situatie intens geluk moeten kunnen ervaren, als je je mind goed gebruikt. Maar ik denk dat er dan iets belangrijks verloren gaat, in zekere zin ontken je dan het prachtige universum om ons heen en richt je je alleen maar op de innerlijke pracht van je bestaan. Zonde!

 

Ik ben van plan het boek uit te lezen want sommige inzichten zijn goed en zijn goed voer om aan mijn verstand te rationaliseren wat ik al voel, maar ik denk niet dat Tolle's filosofie iets is wat ik ooit helemaal zal omarmen, daarvoor wijkt het teveel af van de denkbeelden die ik nu heb. Nogmaals misschien begrijp ik hem gewoon niet goed genoeg!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben erg benieuwd hoe ik het boek nu zou lezen. Het is weer een andere tijd. Een ander 'Nu' dan he :)

Sowieso goed dat je niet zomaar alles klakkeloos aanneemt wat er geschreven staat. Iedereen (en dat is het mooi juist) heeft zijn of haar unieke visie. Nou zeker niet iedereen haha maar gelukkig wel de meeste mensen om mij heen dan. Ik ben het vaak ook niet helemaal eens met een schrijver, maar vind t wel interessant welke richting een boek je op kan duwen. En wat dat doet met je eigen visie.

Mooi dat je zegt dat je het rationele omarmt. Waarom zou iets uberhaupt je vijand moeten zijn? Als alles Jij is...

Net als dat hele Ego ding, tuurlijk ego is een illusie maar wel eentje die we nodig hebben in onze ontwikkeling/evolutie van Zelfbewustwording.

Have a nice day!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is zeker interessant, boeken kunnen je heel erg een bepaalde richting op duwen en jouw eigen visie sterk veranderen!

 

 

Ik heb nu ietsje meer gelezen inmiddels en merk, grappig genoeg, in combinatie met de truffelervaringen van zowel mijzelf als in trip reports die ik hier op dit forum lees dat er misschien toch wel een sterke waarheid zit achter wat Tolle in zijn boek beschrijft. Het lijkt allemaal verbonden met elkaar, truffels (psilocybe), 'self improvement' en wat Tolle beschrijft. Ik ben de laatste aantal jaar heel erg wetenschappelijk ingesteld geweest qua wereldbeeld, sterk atheïstisch en eigenlijk heb ik alle spiritualiteit afgedaan als 'iets wat je kan helpen in je leven, maar eigenlijk nep is'. Er is enkel de materiële wereld, ons bestaan puur toevallig, een 'foutje' van het universum. Na mijn eerste spirituele ervaring die ik in bovenstaande post noemde was dit wereldbeeld een klein beetje aangetast, de reden dat die 'awakening' zo'n impact op mij maakte is omdat ik opeens een hoger doel zag voor mijn eigen leven, een pad die ik bewandelde en waar het universum alles aan deed om mij op een specifieke manier te leiden, alles leek 'voorbestemd', zij het in een lossere zin dan de strikt deterministische wereldvisie, ik moet er zelf namelijk nog wel een hoop voor doen, het universum helpt mij, reikt mij de lianen aan, maar ik moet zelf de sprong maken, de juiste lianen vastpakken en slingeren naar de volgende.

 

Deze gedachte viel niet echt te rijmen met mijn wetenschappelijke wereldbeeld, maar ik vond het een mooie gedachte, voelde mij er ontzettend goed door en het hielp mijn leven zoveel dat ik het maar accepteerde zonder er al te veel over na te denken en zonder te proberen beide denkwijzen te verzoenen. Na een tijdje had ik die gedachte niet eens meer nodig, ik had alle vruchten er al van geplukt en kon verder in vol geluk van mijn betere leven genieten, juist ook in combinatie met mijn materialistische wereldbeeld en de gedachte dat het zo ontzettend bijzonder, mooi en toevallig is dat de dingen bestaan zoals ze bestaan.

 

Maar door dit boek in combinatie met wat ik met truffels op ervaar en in tripreports lees is er het idee in mij gezaaid dat dit atheïstische, wetenschappelijke wereldbeeld eigenlijk misschien erg beperkt is. Binnen dat wereldbeeld is zij nagenoeg feilloos, maar dit is direct een consequentie van het feit dat het verstand het verstand in stand houdt, zoals Tolle ook schrijft. Het is waar wij als maatschappij zelf voor gekozen hebben als werkend systeem. Buiten het verstand om is er nog een hele andere wereld, een wereld die constant verdrongen wordt door het verstand. Een wereld die tijdens trips haar terrein terugwint, de wereld van het 'Zelf'. Deze wereld heeft op z'n minst evenveel bestaansrecht maar omdat deze niet gerationaliseerd kan worden (zonder er afbreuk aan te doen) wordt het als een illusie bestempeld. Door mijn trips 'voel' ik dat deze wereld bestaat en echt is. Sinds mijn trips vang ik er steeds vaker glimpen van op in mijn alledaagse leven en ik hoop dat dit alleen maar meer gaat worden. Zelfs als het toch een illusie blijkt te zijn, doet het er niet toe. Het is een wereld die er is, ook al zou het een schijnwereld zijn, het is een wereld die veel aangenamer is en waar ik veel liever ben.

 

In conclusie kan ik dus zeggen dat ik misschien toch wel erg open sta voor wat Tolle beschrijft, met dank aan truffels haha. Het is lastig om aan te geven of ik het nu geloof of niet, het wegvallen van het verstand maakt het natuurlijk erg lastig, alle normale regels voor bewijzen en logica worden in één klap overboord gegooid als het op deze spirituele wereld aankomt. Niet dat ik nu klakkeloos aan wil nemen wat er in dit boek sta, maar ik begin er wel een hoop meer respect (en belangrijker, begrip) voor te krijgen. Al blijf ik deels wel bij wat ik in mijn vorige post schreef en DMT ook zegt, dat je het rationele ook nuttig kunt gebruiken en niet alleen voor de praktische zaken die Tolle zelf ook erkent.

 

P.S. Ik hoop niet dat ik dit topic nu te veel gehijacked heb met mijn eigen ervaringen en twijfels, dit zijn dingen waar ik zelf nog middenin zit en nog een hoop over wil nadenken, ik ben hier eigenlijk hardop aan het denken en leer er zelf ook weer een hoop van door het zo op te schrijven. :) Ik ben benieuwd hoe anderen hier op dit forum aankijken tegen het spirituele gedeelte dat Tolle beschrijft.

 

P.P.S. Bedankt OnTheChase voor het aanmaken van dit topic! Doordat dit boek nu in mijn leven gekomen is nu ik nog niet zo lang geleden begonnen ben met de wondere wereld van truffels kan ik het mooi combineren en helpt het mij dichter bij de 'waarheid' te komen of in ieder geval een nog betere en prettigere levensstijl op te kunnen bouwen door een aantal nuttige inzichten. Mijn leven wordt er kwalitatief echt beter door. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Voyager ik ben blij voor je. Dat je je awakened voelt. Is een mooi gevoel waarvan je eigenlijk zoiets hebt van: de hele wereld zou zich zo moeten voelen :)

Over Tijd: ik heb trouwens ooit "tijd" gezien in een van mn eerste trip. Even kijken of ik het mooi kan uit leggen.

Ik zag (met mn ogen dicht) in het donker een soort cirkel voor me, niet rechtop maar "plat" zeg maar. Een soort baan/elips. En ik zag eerst dat op het punt vd baan dat t dichtst bij me lag een Nu was maar die gleed als t ware naar de overkant en dus dat Nu zich ineens daar. Ik ervaarde dus voor mn gevoel dat dan weer toekomst "hier" was en dan weer "verleden". Maar het belangrijkste was dat ik na een paar seconden dacht: hey maar deze baan/cirkel overzie ik. Ik zie het gebeuren. Ik zie alles hier en nu. Alles is nu en gebeurt nu. Een Nu-cirkel :)

Ik heb trouwens ook lang gedacht dat de Universe dingen doet (zodra je op een bepaalde frequentie denkt en handelt) maar weet nu, dat jij dat Universum(of God/Allah/Bewustzijn/Natuur etc) zelf bent. Je helpt jezelf. En ik help jou/jullie en andersom. Omdat ik jou/jullie ben, en jullie mij. Wij zijn ons.

Voor velen moeilijk te bevatten. Maar we zijn En een deeltje van een groot geheel en tegelijkertijd zijn we het grote geheel zelf.

Misschien had ik dit beter in n nieuw topic kunnen zeggen. Verdient wat meer aandacht misschien. Aan de andere kant, ach wat doet het er toe, is dit inmiddels niet iets heel normaals wat gewoon tussendoor ven gezegd kan worden? :)

1

Link naar bericht
Deel via andere websites

@DMT

Klopt helemaal, zo zou de hele wereld zich moeten voelen haha.

 

Mooi uitgelegd, ik denk dat ik je begrijp!

 

 

Ik heb het boek inmiddels uitgelezen en ben om: wat een geweldig boek. Ongeveer halverwege in het boek, na m'n vorige forum post hierover, begon ik echt compleet open te staan voor wat er beschreven werd en genoot ik intens van elke bladzijde. Wat een wonder, het is zo simpel maar o zo mooi... Ik denk dat ik zonder de juiste instelling en het ervaren van truffels hier nooit volledig open voor zou hebben gestaan en het zou hebben afgedaan als spiritueel gezwets. Nu niet, het voelt compleet waar! Als nu maar meer mensen zich achter deze waarheid zouden scharen... :-P

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

 Fijne Avond Allemaal! :-o 

Wow zeg had niet verwacht zo veel interessant reacties te krijgen. Ben een maandje van het forum weg geweest omwille van druk schoolleven. Maar nu ik al jullie reacties zo lees en de gaande discussie volg moet ik zeggen dat ik de "headspace" die je van dit fora krijgt toch wel erg gemist heb. ( ben me zeker dat jullie verstaan wat ik bedoel xD)

@DMT kende ik niet maar mijn Amzon wishlist kent hem nu wel! Thanks!  

@Voyager "Een van de belangrijkste instrumenten hierin, iets dat mij een extra dimensie gegeven heeft in het genieten van het dagelijks leven, is juist het verstand geweest en het tijdsbesef. Het belangrijkste blijft het moment zelf, het Nu. Maar ik geniet extra van het Nu doordat ik kan relativeren met het verleden en de toekomst. Met het verstand besef ik mij hoe mooi het is dat het Nu is zoals het is, dat het verleden (niet alleen mijn verleden, maar het verleden van het universum) het zo tot stand heeft gebracht en dat de toekomst weer anders zal zijn."

Hahahah! Ja die gedachtegang is absoluut geniaal! :mrgreen: Is een gedachtekanaal waar ik mijzelf altijd weer in terugvind als ik "in psy.state"  ben (aka trippen ) in dichtbevolkte gebieden ( winkelstraten, fitnessclubs, cafés) 

Om even terug te keren bij je eerste post sluit ik mij aan bij wat DMT zei. Je moet het niet 100%procent eens zijn met alles wat ergens geschreven staat. Voor mij is een boek eigenlijk een soort conversatie met de mind van de auteur. Dingen die niet bij jou resoneren ga je niet toepassen en daar is ook geen erg bij.
De Homo Sapiens  Eckhart Tolle heeft andere verlangens dan een van ons jonge ambitieuse gasten en dat is echt helemaal ok  (neem gewoon is aan dat iedereen hier jong en mannelijk is 
#statistics :-o ) Ik denk niet dat het iemand van ons zijn doel is om Tolle te worden. Met alle respect aan zijn werk.


@Voyager Respect trouwens aan je schrijfstijl: ben je nu op dit forum al vaker tegengekomen maar bij het lezen van je tweede reactie hier kreeg ik echt goosbumbs. Het is ongelooflijk hoe jij gedachten kunt beschrijven die ik altijd wel al half concreet in mijn mind zijn aan rondwalen. Keep up the good work! 

 

" Buiten het verstand om is er nog een hele andere wereld, een wereld die constant verdrongen wordt door het verstand. Een wereld die tijdens trips haar terrein terugwint, de wereld van het 'Zelf'. Deze wereld heeft op z'n minst evenveel bestaansrecht maar omdat deze niet gerationaliseerd kan worden (zonder er afbreuk aan te doen) wordt het als een illusie bestempeld. Door mijn trips 'voel' ik dat deze wereld bestaat en echt is. Sinds mijn trips vang ik er steeds vaker glimpen van op in mijn alledaagse leven en ik hoop dat dit alleen maar meer gaat worden. Zelfs als het toch een illusie blijkt te zijn, doet het er niet toe. Het is een wereld die er is, ook al zou het een schijnwereld zijn, het is een wereld die veel aangenamer is en waar ik veel liever ben."

Shit like this brings me to tears. So much honest soul....


Pas wel op voort laaste wat je schrijft. Het moet geen vluchtmechanisme worden. Ik weet dat mensen op dit forum altijd gaan zeggen dat ze het onder controle hebben maar pas er toch een beetje voor op.
Geloof mij er is geen reden voor te vluchten. De realiteit nuchter bekeken is zieker, spannender en houdt meer potentieel in dan gelijk welke fictie je ook creëert in je hersenen. Ookal lijkt het leven soms saai monotoon en grijs je hebt werkelijk altijd de mogelijkheid om je realiteit te shiften door gewoontes vrienden en ideen te veranderen en je eigen identiteit constant te challengen.

Misschien heb ik je zin ook verkeerd geïnterpreteerd en als dat zo zou zijn vergeet wat ik net schreef.


Nog is bedankt voor te lezen en jullie aanwezigheid op deze online meetupplace. 
Ik waardeer echt ongelooflijk het contact met mensen zoals jullie en ik wens jullie allemaal en leerijke en boeiende reis toe ;)

Groetjes ik houd echt van jullie mede psychonauts! 

Ruben Spyckerelle  

Link naar bericht
Deel via andere websites

@OnTheChase

 

Bedankt voor de mooie complimenten! Nee, zoals Tolle worden is denk ik voor maar heel weinig mensen weggelegd haha. Wel bijzonder hoe hij is als ik hem zo op YouTube zie, maar ik heb zelf inderdaad hele andere ambities dan hij.

 

Ik weet niet zeker of ik helemaal begrijp wat je met die laatste opmerking bedoelt, dat ik op moet passen dat ik truffels niet gebruik als vlucht uit de realiteit? Ik moet toegeven dat na een aantal trips dit voor mij wel een beetje het geval werd. De tripwereld werd zó mooi dat de realiteit in vergelijking maar een saaie boel leek. Nuchter dacht ik vaak iets in de trant van 'was ik nu maar aan het trippen' of 'waar ben ik mee bezig? waarom hebben we als mens zo'n saai en zinloos bestaan?'. Deze periode heeft echter niet heel lang geduurd en is inmiddels verleden tijd. Ik heb momenteel (naar mijn mening) een mooie balans gevonden, de nuchtere realiteit heeft haar glans weer hervonden. Dat de realiteit nuchter zieker en spannender is dan de tripwereld vind ik een mooie uitspraak maar ik weet niet zeker of ik die op het moment kan onderschrijven. Met de juiste instelling komt het misschien in de buurt, maar dat vraagt dan wel om een flinke omschakeling in mindset of radicaal andere situaties dan de situaties waar ik mij veelal in bevind. Maar goed dat ligt voor een groot deel aan mijzelf natuurlijk en is vooral een kwestie van instelling. Interessant, misschien moet ik daar toch meer iets mee doen.

 

Het is fijn om een forum zoals deze te hebben waar gelijkgestemden hun ervaringen kunnen delen, erg leerzaam!

 

 

 

Ik heb trouwens ook het boek 'Stillness Speaks / De Stilte Spreekt' van dezelfde auteur gelezen, mooie aanvulling/herhaling als je 'The Power of Now / De Kracht van het Nu' al gelezen hebt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ben al aardig ver in het boek. Gaat niet echt snel omdat je het wel woord voor woord moet lezen en er over na denken. Denk wel dat ik het boek nog een paar keer zal lezen.

Ik vind het zeer duidelijk en herkenbaar geschreven. Je realiseerd je snel dat je een onomkeerbaar proces in werking stelt. Het lijkt inderdaad net of je uit een droom ontwaakt. Erg leuk.

Het blijft lastig om constant aanwezig te zijn omdat je jaren zo geleefd hebt. Dit is gewoon een leerproces.

Iemand nog leuke/opmerkelijke/leerzame ervaring of tips op dit gebied? Het is altijd leuk om te delen:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helemaal waar!

 

Ik heb wel een leuke ervaring, maar die zal niet echt nuttig zijn voor anderen. Gisteren heb ik 'Een nieuwe aarde' uitgelezen, zijn laatste boek en vannacht droomde ik dat ik Eckhart Tolle was en ik voelde zo'n gelukzalig bewustzijn vanwege de levendigheid van de 'normale' wereld overal om mij heen. In mijn wakende bestaan heb ik dat enkel zo intens meegemaakt tijdens trips. Maar het 'doorhebben' van het ego is al erg fijn, ook als je niet voortdurend deze gelukzalige toestand ervaart.

 

Laatst vond ik deze prachtige video over de dood en het eeuwige:

https://www.youtube.com/watch?v=_ft1rYcht0c

 

Overigens, misschien interessant voor mensen van dit forum. Aangezien Tolle's levensvisie zo goed aansluit op psychedelica vroeg ik mij af of hij psychedelica gebruikt heeft om tot deze conclusies te komen. In onderstaande video beschrijft hij zijn LSD trip, maar dit was dus blijkbaar nadat hij dit allemaal al 'ontdekt' had.

 

https://www.youtube.com/watch?v=RofybYVNCe4#t=4m33s

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Whatsup iedereen,

Beste wensen voor 2016 en beyond!

Goed dat ik door deze topic weer word herinnerd aan Tolle. Ik heb net een ander leuk boek 'Onsterfelijke Geest' voor Kerst van mn vriendin gekregen, dus die eerst ff :)

Ik bedenk me net een passage/scene uit een trip van me wat jaren terug:

Ik zag de "psilocybine-wereld" ofwel non-lokale space met kleurrijke vibraties. (Jeweetwel)

Iets verderop rechts onder zag ik onze planeet. Ik zag dat de vibraties/golven groot waren in "space" en hoe meer ze bij de aarde kwamen des te meer het er waren en des te intenser de trilling(geconcentreerder). Vervolgens zag ik "vanaf aarde" een soort vulkanen maar dan omgedraaid aan de ozonlaag. De "vulkanen" symboliseerden mensen als Eckart Tolle, Terence McKenna, Chopra etc alsof het soort doorgeefluiken zijn van de energie uit "space". Ik zag mezelf en ontelbaar veel anderen (daar zitten jullie ook allemaal bij) ook aanwezig zijn als die energie-erupterende opznkop-vulkanen. Wel iets minder groot maar met zn allen bij elkaar een kolossaal geheel aan licht/frequenties doorlatende "border" tussen de 3D wereld en een een hogere bewustzijnsfrequentie "realm". Erg mooi en krachtig om te zien.

Dacht ik meld het even, dan weten jullie dat ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De allerbeste wensen iedereen.

Super mooi de filmpjes van Eckhart. Inspirerend.

@voyager360. Klinkt super goed. Dat je eigenlijk een glimp van jezelf opvangt. Lijkt me indrukwekkend.

Net maar even lekker in het bos gewandeld was heerlijk weer en kreeg een grappig inzicht je.

Meteen maar even opgeschreven; (zal het misschien allemaal wel ergens gelezen hebben ofzo. Maar dit schoot me FF te binnen)

Zodra je het wil begrijpen is het er niet meer.

Zodra je erover nadenkt, is het er niet meer.

Je kan iets dat is niet begrijpen, het is er.

Zodra je er een beeld bij hebt is het er niet meer.

"Zijn" heeft geen taal en geen vorm.

Het dichtsbij komt nog het woord "staat" wat niet te definieren valt .

Zodra je er over schrijft. Is het er niet meer.

Je kan stilte niet begrijpen, met geen enkel zintuig waarnemen. Het is er maar het is niets.

Je kan "ruimte" niet begrijpen, met geen enkel zintuig waarnemen. Het is er maar het is niets.

Zodra je denk dat het iets is is het weg.

Misschien kan ke begrijpen wat het niet is. Maar zelf dan kom je niet is de buurt. Of juist wel?

Het is overal dichtbij en overal ver weg.

Je moet niet denken.

Het is niets, maar toch zo groot.

Zodra je denkt dat ke het begrijpt ben je nog nooit zover weg geweest.

Blijft toch een bijzonder iets, bewustzijn.

Is misschien wel leuk idee om forum van te maken zodat onderwerpen omtrent dit daaronder vallen? (Wat niet zozeer onder psychedelica valt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijft toch een bijzonder iets, bewustzijn.

Is misschien wel leuk idee om forum van te maken zodat onderwerpen omtrent dit daaronder vallen?

 

 

Zoals ik bewustzijn begrijp en zoals ik dacht dat jij, o.b.v je omschrijving het begreep, valt er heel weinig over te schrijven...dat neemt niet weg dat ET en anderen met metafysisch geleuter flink kunnen cashen, en tripreports worden ook beloond...terwijl het mij inmiddels wel duidelijk is dat het meest waardevolle aan een trip ook niet niet met taal te vatten is.

Dus waarom niet? ;) ehm subforum plus beloning

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich valt er ook wel wat te zeggen, maar dat raakt het onderwerp 'bewustzijn' slechts zijdelings. Filosofisch zit ik bijv met het volgende probleem: het is zo moeilijk om het bewustzijn van het materiële te scheiden. Met het materiële bedoel ik zowel de hersens als het product van van de hersens; het denken. Zintuigen uiteraard ook meegerekend.

Kunnen we bijvoorbeeld zeggen dat het bewustzijn van de mens meer ontwikkeld is dan het bewustzijn van een aap?of van een insect? of zelfs van een boom? De vertaling van het bewustzijn uiteraard wel, maar puur bewustzijn? En als dat puur bewustzijn idd hetzelfde is, al het apocriefe van ET, Boeddha e.a. daargelaten, is het dan eigenlijk wel echt bijzonder of een nobel streven?

Het doet me een beetje denken aan Gandhi:" I have the highest possible ambition, to reduce myself to nothing". Op een bepaald niveau zijn we allemaal verbonden, maar dat is o.b.v. DNA ook al duidelijk...maar DNA is feitelijk software voor de materie en dan zou je kunnen zeggen dat het 'bewustzijn' dan misschien ook slechts een app is voor het 'levende'.

 

Tegelijkertijd ben ik er van overtuigd dat evolutie niet een puur materialistisch verschijnsel is, noch een van blind chance zoals Dawkins zou zeggen en wat dat betreft ben ik het meer met Lamarck eens en het kan ook niet anders want hoe zou het leven anders zo snel aanpassen(denk aan bacteriën en virussen)? Of het nou op individuele of op groepsniveau gebeurt, ergens wordt evolutie voortgedreven door wil/intentie dat weer een product is van het materiële maar ook weer invloed heeft op het materiële maar de omstandigheden die ervoor zorgen dat een levend wezen(s) zich aanpast hebben ook weer een materiële oorzaak en dan zou je bijna deterministisch moeten gaan denken, dit terwijl in bijna alle spirituele tradities, de oosterse filosofie er ook weer zoiets als vrije wil bestaat, MAAR alleen als men volledig bewust is. En dan komen we weer terug bij het bewustzijn.

En sowieso wat wordt er met vrije wil bedoelt?

Zoals ik vrije wil zou definieren zou het ruimer zijn dan alleen de vrijheid om ongeacht de omstandigheden je eigen staat(verdrietig, blij, boos) te kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden