• 0

Natte / vochtige truffels


Voyager360
Go to solution Solved by Gonzo,

Vraag

Hoi iedereen,

 

Ik had vandaag een trip gepland echter bleken de truffels zeer vochtig of ronduit nat te zijn. Het zakje waarin het verpakt was leek compleet vacuüm, maar de truffels zelf waren helemaal vochtig. Ze smaakten ook extra zuur, veel sterker dan normaal. Ondanks dat waren ze verbazingwekkend goed weg te kauwen. De kleur zag er gewoon normaal uit en er was geen schimmel, rot of andere dingen te bekennen.

 

Mijn vraag is of iemand weet hoe het kan dat ze zo vochtig zijn? Ik heb het na ontvangst meteen in de koelkast gedaan en daar is het een aantal dagen in bewaard gebleven. Houdbaarheidsdatum was februari 2016, dus zou het nog ruim 2-3 maanden goed moeten zijn.

 

Ik had besloten om gewoon de portie op te eten (15 gram), maar nu bijna 3 uur later concludeer ik toch echt dat ik eigenlijk niet ben gaan trippen. Het gaat om 15 gram Pandora dus het zouden nog vrij sterke truffels moeten zijn. Ik zou niet zeggen dat ik helemaal niks ervan gevoeld heb, er was 1 moment waarop mijn gedachten truffel-achtig waren (als jullie begrijpen wat ik bedoel) en een moment waarop ik lichte closed eyes visuals had. Maar ik zou niet spreken van een trip, iemand die hier niet mee bekend is had waarschijnlijk niks gemerkt.

 

Dus naast de vraag ook meteen een (anekdotisch) antwoord op een andere vraag: 'natte' truffels kunnen waarschijnlijk weinig kwaad, maar echt effectief zijn ze niet meer. Als iemand anders dezelfde of andere ervaringen hiermee heeft hoor ik ze graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites

5 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Solution

@Demion; dat klopt, truffels die uit de verpakking zijn gehaald worden altijd een beetje vochtig. Komt omdat ze dan zuurstof krijgen en verder willen gaan groeien. Als je ze lang genoeg laat liggen komt er waarschijnlijk ook weer een dun laagje witte schimmel op te staan (tenzij ze rot zijn). Bij truffels die los in zo'n doosje zitten komt dat sowieso wel vaker voor.

 

Maar nat in zo'n zakje, dan is er bij het verpakken toch echt iets mis gegaan lijkt me. Als ze nog binnen de houdbaarheidsdatum waren is het de moeite waard daar ff over te checken bij de verkoper, voor hun misschien ook handig om te weten.

 

En jup, die 2 sites zijn van dezelfde club.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Nat, als in, echt met druppels? Ik zie truffels eigelijk alleen maar echt nattig worden als ze een tijdje buiten de koelkast hebben gelegen (of als ze echt oud worden), maar dan gaat het vacuum er ook wel vanaf en komen de truffels los in het zakje te zitten. Dat was bij jou niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ja, met druppels. Dit is ook te zien op de foto, die druppels zijn 100% afkomstig van de truffels. Het gekke is dat het vacuüm gewoon in orde leek, de truffels zaten er stevig in. Maar goed ik keek ook niet super kritisch hiernaar voor het openmaken, als ik terugdenk herinner ik me wel dat ze er al vrij zompig uitzagen in de verpakking (maar niet bepaald losjes). Gezien de houdbaarheidsdatum denk ik niet dat het oude truffels waren, maar misschien dat de smartshopeigenaar het op de een of andere manier te lang buiten de koelkast bewaard heeft. Na 4 uur ben ik maar gaan slapen en verder geen gekke dingen meer mee gemaakt. Jammer van het geld maar fijn dat het verder geen kwaad kan in ieder geval.

 

Trouwens, heeft http://magictrufflegrowkit.nl/#home dezelfde eigenaar als http://www.magic-truffels.nl/ ? Gezien de overeenkomsten in artwork en bedrijfsgegevens? Ik wil nog steeds graag Pandora uitproberen, misschien dat ik het dan via een growkit ga proberen.

 

DYjSNHjl.jpg?1

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ik koop zelf mijn truffels bij twee zaken in Maastricht, en bij de ene krijg je ze vacuüm verpakt in een zakje, bij de andere los in een plastic doosje. Van beiden is de houdbaarheidsdatum meestal een paar weken. Als ik truffels gekocht heb maak ik thuis meteen de verpakking open, welke van de twee het ook is, en zet ze dan in een gesloten bakje in de koelkast. Als ik ze dan een paar uur later weer er uithaal, is de binnenkant van het doosje beslagen met vocht, maar ik heb daarvan nooit een nadelig effect gehad. 

 

Voor zover mijn ervaring met vochtige truffels.

 

:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Ja het was dus echt wat anders dan vochtige truffels, die heb ik wel vaker en werken prima.

 

Bedankt Gonzo, dat klinkt als een goed idee.

 

EDIT: Heb de smartshop geïnformeerd, volgens hen was het compleet normaal. Ben het zelf nog nooit tegengekomen en ben hier niet helemaal van overtuigd, maar goed, veel meer valt er ook niet echt over te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden