Most Important Speech You'll Ever Hear


Recommended Posts

De titel is wel heel erg click-bait, maar het is absoluut het kijken waard! Een ware eye-opener! Na ruim 13 jaar vegetariër te zijn, ben ik er eindelijk achter gekomen dat de wreedheid niet ophoudt bij vlees, maar dat de melkindustrie net zo ziek is. Ook als je vooroordelen over veganisme hebt, toch kijken! Sluit erg goed aan bij wat psychedelica ons leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de speech gezien, waarbij ik de schokkende beelden heb overgeslagen.

Ik kan er weinig 'life changing' aan opmerken en ook niet dat het de meest belangrijke speech is die ik ooit zal horen in mijn leven.

 

Het enige wat ik hem zie doen is een 'tirade' houden over hoe 'onmenselijk'  het is om dieren of hun producten te eten.

 

Bij het kijken van de film dacht ik: "zou een vegetariër wel vlees etc. eten wanneer het vlees in een laboratorium gekweekt wordt, dus zonder bewustzijn?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Speech niet afgekeken, vind de houding en toon van die kerel verschrikkelijk, tegen het neerbuigende aan. Misschien een andere keer nog een poging wagen.

 

Bij het kijken van de film dacht ik: "zou een vegetariër wel vlees etc. eten wanneer het vlees in een laboratorium gekweekt wordt, dus zonder bewustzijn?"

Ik vraag me altijd af of een vegetariër wel vlees zou eten van b.v. een koe die hij zelf heeft verzorgd en die op een natuurlijke wijze aan zijn einde is gekomen. Zelfde met melk, eieren etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer om te horen dat het bij jullie niet sterk resoneert...

 

Wat de vragen betreft, natuurlijk kan ik niet namens alle vegetariërs spreken, maar als het vlees in een laboratorium gekweekt zou worden zou er in principe totaal geen probleem zijn. Er hoeft geen leed of slachting plaats te vinden en het belast de aarde niet op een onredelijke manier (als de vlees- en zuivelindustrie zou ophouden te bestaan zouden zo ontzettend veel milieuproblemen in één klap opgelost worden). 91% van de ontbossing van de Amazone is te wijten aan veeteelt (http://www-wds.worldbank.org/servlet/WDSContentServer/WDSP/IB/2004/02/02/000090341_20040202130625/Rendered/PDF/277150PAPER0wbwp0no1022.pdf), veeteelt is meer verantwoordelijk voor global warming dan alle transport samen (https://www3.epa.gov/climatechange/ghgemissions/global.html)

 

Er is 43(!!!) keer zoveel water nodig om 1 kg aan rundvlees te produceren dan om 1 kg aan graan te produceren (http://bioscience.oxfordjournals.org/content/54/10/909.full). Bijna 30% van al het water gebruik ter wereld is puur om vee te voeden (http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212371713000024).

Het landgebruik dat een veganist of vegetariër nodig heeft in zijn of haar leven is véél kleiner dan wat er nodig is om een dieet met vlees mogelijk te maken. Puur vanwege duurzaamheid zou een stuk minder dierlijke producten al ontzettend veel helpen in het leefbaar houden van onze planeet.

 

Voor een iets luchtiger uitleg/argumentatie, zie ook:

 

Op de andere vraag, ik heb zelf een kip gehad vroeger die vrij losliep (vrij grote 'tuin' omdat het vroeger een boerderij was). Die doet verder niets met onbevruchte eieren dus in dat te eten zie ik niet echt een probleem. Melk steel je in feite altijd van een kalf, maar in beperkte hoeveelheid zou het kunnen (al zie ik niet helemaal waarom dat nodig is aangezien er genoeg plantaardige alternatieven zijn voor melk, amandelmelk, sojamelk, kokosmelk, rijstmelk,...). Hoe het er nu aan toegaat is echter, in mijn mening, onmenselijk. Ook 'weidemelk'  of 'biologische' melk maakt zich hier schuldig aan. Vrouwelijke stieren worden geïnsemineerd zodat ze kalven krijgen en melk kunnen produceren. De kalven worden van de moeder weggehaald (en ja natuurlijk dat doet beide dieren emotioneel pijn, is ook te zien aan hoe ze gillen en schreeuwen wanneer dit gebeurt). Mannetjeskoeien (stieren) worden geslacht want die zijn toch niet nuttig verder. Vrouwelijke koeien volgen hetzelfde patroon als hun moeder. De melk die de natuur voor haar jongen bedoeld heeft wordt door een ander soort dier (wij) gestolen. Dus als je als mens zelf een koe zal verzorgen en al die (afschuwelijke) dingen niet zou doen, zou je best zo nu en dan melk kunnen tappen (maar opnieuw, volgens mij is dat niet nodig).

 

Als de koe op een natuurlijke wijze overleden is zou je haar op kunnen eten... Op zich niets mis mee, het dier is toch al dood. Maar overleden mensen eten we ook niet op, of dode huisdieren... Puur biologisch of praktisch gezien is er (wat mij betreft) niet echt een bezwaar, maar het lijkt me niet helemaal jofel om dat te doen en ik zou me er denk ik ook niet goed bijvoelen. Zo'n dood lichaam laat je terugkeren naar de aarde, dat lijkt mij veel natuurlijker. Wij als mens zijn geen carnivoren die per se vlees nodig hebben om te overleven zoals leeuwen of andere roofdieren dit wel hebben. Er zijn meer dan genoeg plantaardige vleesvervangers die dezelfde goede stoffen bevatten vaak juist veel gezonder zijn.

 

Als er een intelligent alien ras naar onze planeet zou komen die onze intelligentie en emoties ver te boven gaan, en zij zouden ons zien zoals wij dieren zien... Dan zouden wij het toch ook niet oke vinden als ze ons in dierentuinen zouden stoppen, in veel te kleine hokjes in fabrieken zouden plaatsen om ons vervolgens op te eten en onze producten (melk bij vrouwen bijv.) te stelen? Dan zouden we toch ook niet zeggen "hmm ja, zij staan aan the top of the food chain dus natuurlijk mogen ze dat doen. Ten opzichte van hen zijn wij zoveel minder waard, dus als zij ons graag willen gebruiken mogen ze vooral hun gang gaan."

 

Dit zijn overigens geen aanvallen van mijn kant en natuurlijk waardeer ik de community hier ontzettend. Maar ik zou het erg waarderen als er goed over na wordt gedacht, want het is mijn inziens wel een ontzettend belangrijk onderwerp. Niet alleen voor de dieren, maar ook voor onszelf en de planeet. Een vegetarische of veganistische levensstijl is tegenwoordig echt ontzettend makkelijk, de keuze uit lekkere en gezonde alternatieven voor dierlijke producten is ontzettend groot.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Voyager,

Met jou verhaal kan ik wel wat. Ik ben het bijna met alles eens wat je zegt en de feiten spreken voor zich.

Zelf ben ik mij ook heel goed bewust hoe een inefficiënt en schadelijk systeem we hebben in onze voedselvoorziening. Dat is dan ook wat we zouden moeten verbeteren. Dierenleed verminderen of helemaal voorkomen. 

 

Melk is iets wat de mens niet nodig heeft, maar is zodanig 'verkocht' aan de consumenten omdat er geld mee te verdienen viel. Wat betreft het 'stelen' van de melk van het kalf ben ik het niet mee eens, want de melkkoeien geven melk zonder kalf. (Ook weer iets 'onnattuurlijks'). Daarnaast weten veel mensen niet dat dat onze koeien zodanig doorgefokt zijn om maximale hoeveelheden melk te produceren, dat het zelfs heeft geleid tot chronische diarree (koeienvlaaien zijn niet normaal).

Zelf eet ik erg weinig vlees, maar niet eens zozeer omdat het tegen dierenleed is, maar omdat het veel geld kost en ik daarnaast te lui ben om het te bereiden  :mrgreen: .

De oplossing voor dierenleed zit hem bij mij in het diervriendelijk houden van de dieren en op een pijnloze manier laten gaan. Er is niks 'fout' aan het gebruiken van de natuur om in leven te blijven, wel is het aan ons de (ethische) keus hoe we er mee om gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor je reactie Spira! Ik ben het helemaal met je eens. Er is niks mis het gebruiken van de natuur. Helaas heeft de huidige staat van de veeteelt zeer weinig te maken met hoe (naar mijn mening) de natuur alles bedoeld had... En ik realiseer me dat computers, gebouwen en andere menselijke uitvindingen ook weinig met 'hoe de natuur het bedoeld had' te maken hebben, maar er zijn (ethische) grenzen.

 

Het consumeren van andere dieren zou een persoonlijke keuze moeten zijn, omnivoren bestaan nu eenmaal en er zijn genoeg andere primaten die dit ook zijn. Maar de manier waarop vlees nu geproduceerd wordt is (in mijn mening) op heel veel verschillende manieren compleet verkeerd. De dieren worden het hardst getroffen, maar uiteindelijk zijn we er als mens ook met z'n allen de dupe van (antibiotica resistentie, ontbossing, verlies van kostbare grondstoffen).

 

Idealiter zou de wereldbevolking weer enorm krimpen tot aantallen die oké zijn voor de planeet en zou er kleinschalig diervriendelijk en een stuk 'natuurlijker' geproduceerd kunnen worden voor de mensen die dit willen. Helaas zit dit er waarschijnlijk niet in, dus flink minderen op dierlijke producten of nog beter helemaal veganist gaan lijkt me dan de enige duurzame oplossing.

 

 

Wat mij het meest trof in deze speech is vanaf 9:20 ongeveer als hij het heeft over hoe kinderen dieren zien. In mijn trips keer ik vaak terug naar deze kindertijd (maar dan met de ervaring en kennis van nu) en dan voelt het weer alsof je leeft zoals het hoort, zoals het écht de bedoeling is. Zoals een hogere macht het gewild heeft. Zoals ik het zou willen. Niet voor niets dat de dingen die ik dan denk en doe voor mij veel meer als 'waar' aanvoelen dan de dingen die ik normaal gesproken in mijn tamelijk cynisch, materialistisch en reductionistisch, door de samenleving geconditioneerde, volwassen bestaan denk en doe. En dit hoort daar zeker ook bij. Zeker ook in combinatie met de inzichten dat alles verbonden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden