• 0

Water in de binnenkant van kweekzak paddo's


tampanensis
Go to solution Solved by Gonzo,

Vraag

Hoi medepsychonauten, 

Ik ben pas begonnen met het kweken van mijn eerst paddo's. Nu heb ik toch een vraag hier over. In mijn kweekzak ligt stilstaand water door het condens dat af en toe naar beneden druipt. Is dit schadelijk voor mijn kweekset? Er word enkel de bodem en de buitenste randen mee geraakt, in de growbox valt er geen condens. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat mijn kweekset besmet word. De kweekset heb ik gekocht via Zamnesia. Het gaat om de 'Cambodian Gold' paddo's en het merk is van MushMush. Moet ik eventueel het overtollige vocht in de kweekzak weg gieten om bacteriën te vermijden. Graag tips. Ook voor het drogen heb ik een vraag. Als ik de paddo's wil drogen zou ik dit op een vliegennet willen doen zodat er dan langs boven en beneden lucht aan kan. Is het dan ook nodig om de paddo's (dagelijk) om te draaien? Hooelijk kunnen jullie me helpen! 

Met vriendelijke groeten, Tampanensis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

14 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Solution

Een laagje water in de kweekzak zelf is niet zo'n probleem, dat krijg je vaker als er wat condensdruppels langs de binnenkant van de zak naar beneden lopen. Er zijn zelfs methodes die adviseren om een laagje water in de zak te doen om de luchtvochtigheid hoog te houden. Het kan dus geen kwaad, maar ik zou het er wel uithalen na je eerste oogst, want je wilt idd niet dat er bacteriën of schimmels in het water terechtkomen.

Zo'n vliegennet of b.v. een zeef is inderdaad handig bij het drogen voor luchtstroom, je kunt de stam van de wat dikkere paddenstoelen eventueel doorsnijden zodat ze wat sneller drogen. Met zo'n net/ zeef hoef je ze eigenlijk niet meer te draaien al is het wel handig ze af en toe te husselen want ze willen door het drogen wel eens aan elkaar gaan plakken. Je zou eventueel nog een ventilatortje op de paddenstoelen kunnen richten, door de extra luchtstroom drogen ze een stuk sneller.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Hoi,

Sinds gistere zijn er ook vochtdruppels op het mycelium zie ik net. Is dit een ernstig probleem? Ik heb voor de zekerheid de verwarming in de kamer ook aangezet op een lichte temperatuur. Tot heden toe werd de growkit enkel verwarmt met de warmtemat maar nu dus ook door een verwarming vanop een degelijke afstand en staat de raam nog op een kier voor voldoende luchtcirculatie. Als iemand me kan vertellen hoe ik foto's kan posten kan ik waarschijnlijk een duidelijker beeld aan jullie formuleren! Ook is het water op de bodem toegenomen door het vallend condens. Het water staan nu bijna tot de helft gevuld van de growkit (aan de buitenkant).

Alvast bedankt, Tampanensis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Een paar druppeltjes is niet zo'n probleem, maar te vochtig is idd niet goed. Dan kun je het beste de zak aan de bovenkant openzetten zodat de luchtvochtigheid wat naar beneden gaat.

Hoeveel water spuit je in de zak en hoe vaak? Want als het water nu al tot aan de helft van de growkit staat klinkt het als een tikkeltje teveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Deze growbox moet je tot de rand vullen met water, 12 uur laten trekken dan afgieten en voor de rest gewoon laten groeien in de zak. Je moet er geen water meer bijspuiten. Het is gewoon wachten tot de paddestoelen omhoog schieten, aldus de handleiding. Maar goed, ik zal de kweekzak eventjes opendoen zodat er wat vocht uit ontsnapt! Bedankt alvast Gonzo!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

De eerste oogst is binnen en is rond de 230 gram. Nu toch nog even een vraagje, na overleg met vrienden wilden we 1 nacht nog wachten voor ze te plukken. Hierdoor hebben de paddo's in de groeibox en daarrond alsook op de kleinere paddo's sporen laten vallen! Is dit een erg probleem? Ik hoop van niet. De volgende keer gaan we ze in ieder geval eerder plukken want ook de groeibox was aardig bestrooid. Nu staat de bak weer te weken voor een 2de flush! Groetjes, Tampanensis

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Nice! Nee hoor, het ziet er misschien wat minder smakelijk uit maar sporen op de paddenstoelen of op de kit zelf zijn verder helemaal geen probleem. Wat dat betreft kun je de paddenstoelen het beste plukken op het moment dat het hoedje opengaat en het vliesje daaronder scheurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Oké, blij om dit te lezen. Had het gezegd tegen men huisgenoten dat ik liever het zo wou doen omdat de handleiding het zo ook beschreef maar ze wilde graag dat ik toch nog even wachten (de kweekset is voor meerdere personen daarmee de keuze om toch te wachten, de meerderheid wilde dat ik nog even wachten met plukken). Toen ik nadien terug ging kijken lag alles onder de sporen maar goed, als het geen probleem is is het oké voor mij. De grootste paddo weegt 50 gram, best een aardige kerel al zeg ik het zelf! 😉🍄

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

Heb net eens alle 🍄 gewogen en er blijft tot heden toe van die grote nog 4,881 over. Tot heden toe gaat alles goed maar ik heb het gedacht dat ze precies niet meer veel droger worden? Is dit normaal? Ze zijn nog altijd plooibaar en heb in mijn kast 15 vochtvreters (silica gel pakketjes van 5 gram) plus nog redelijk wat rijst in die bak gegooit. Daarboven liggen ze te drogen. Ik had gedacht dat ze nu echt al wel kurkdroog zouden zijn. Zelfs de kleinere zijn nog wat plooibaar ondanks ze er allemaal al verschrompeld uitzien 😝 aan de temperaturen zou het momenteel ook niet mogen liggen. Het is hier toch een goei 25°C zodus 😁

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 0

De droog:nat verhouding is bij paddo's rond de 1:10 dus ik zou zeggen dat ie bij de 5 gram idd wel zo'n beetje droog zou moeten zijn. Maar als je ze nog zonder "geknisper" kan buigen dan zijn ze idd nog niet droog genoeg. Je zou er nog even een ventilator op kunnen zetten, die luchtverplaatsing helpt echt goed bij het drogen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden