Alles over microdoseren


Recommended Posts

Wat is microdoseren?
Microdoseren is het in een kleine hoeveelheid innemen van een psychedelisch middel, zoals paddo’s, magic truffels of LSD. Door de lage dosering, doorgaans slecht 10% van een ”trip” dosering, ervaart de gebruiker geen hallucinaties of klassieke geestverruimende effecten zoals bij regulier gebruik van psychedelica. Bij microdoseren worden er echter wel positieve effecten waargenomen op een sub-perceptueel niveau, subtiele veranderingen zoals hieronder verder wordt beschreven.

Waarom zou je microdoseren?
Uit diverse onderzoeken blijkt dat microdosing veranderingen teweeg kunnen brengen op uiteenlopende vlakken. Onder andere Dr. James Fadiman, een Amerikaanse psycholoog, heeft sinds de jaren 60 veel onderzoek gedaan naar de werking van microdoseren. Veel van zijn bevindingen en conclusies op dit vlak zijn vandaag de dag canon in de microdosering wereld. Op zijn website microdosingpsychedelics.com zijn de resultaten van zijn inspanningen terug te vinden.

 Uit onderzoeken en proefondervindelijke ervaringen is gebleken dat bij microdoseren de volgende effecten kunnen worden waargenomen;

  • Meer energie en waakzaamheid
  • Verbeterde creativiteit en cognitieve vaardigheden
  • Verbeterde concentratie en motivatie
  • Verhoogd vermogen om nieuw materiaal te leren
  • Positieve stemmingswisselingen
  • Empathie bij interactie met anderen
  • Beter uithoudingsvermogen en sportieve prestaties

Waarmee microdoseren?
Met de meeste psychedelische middelen kan gemicrodoseerd worden, echter zijn er maar weinig legaal verkrijgbaar in Nederland. Daarom adviseren we om magic truffels of paddo’s te gebruiken. Magic truffels, ookwel sclerotia, zijn compleet legaal en vers verkrijgbaar in smartshops binnen Nederland, voor magic mushrooms zijn zogenoemde growkits verkrijgbaar. 

Magic truffels kunnen na het afwegen vers geconsumeerd worden, maar kunnen ook gedroogd worden zodat ze langer houdbaar blijven. Paddenstoelen kunnen het beste gedroogd en vermalen worden, aangezien de verdeling van werkzame stoffen tussen de stam en het hoedje uiteen lopen. Door deze te vermalen blijft een uniform poeder over waarvan de potentie gelijkmatig is verdeeld.

Doseren
Bij het microdoseren met standaard magic truffels of paddo’s is het belangrijk vooraf te bepalen hoe gevoelig je bent voor de werkzame stoffen. Bij een te lage dosering blijven alle heilzame effecten uit, bij een te hoge dosering gaat de gebruiker trippen en dat is niet de bedoeling. In onderstaande tabel staan richtlijnen wat betreft dosering opgesomd. 

Middel Dosering
Magic truffels - Microdosering verpakking 1 standaard dosering (1 gram)
Verse magic truffels (Psilocybe Atlantis) 0,7 tot 1 gram
Gedroogde magic truffels 0,3 tot 0,6 gram
Gedroogde magische paddenstoelen 0,2 tot 0,5 gram


Wanneer de dosering handmatig wordt verdeeld is het belangrijk met een lage dosis te beginnen, zo voorkom je dat je alsnog lichte hallucinaties ervaart. Dit testen van de gevoeligheid kan het beste op een vrije dag worden gedaan, zodat een eventuele te hoge dosering makkelijk op te vangen is. Belangrijk is ook om niet direct voor een hogere dosis te gaan, het kan soms enkele microdoseer-momenten duren voordat veranderingen worden waargenomen.

Pro tip: Kant en klare magic truffels microdosering
Omdat het zelf afwegen en verdelen van doseringen vrij omslachtig en foutgevoelig is zijn er kant en klare magic truffels microdosering verpakkingen verkrijgbaar. Deze microdoseringen bevatten een strip met daarin 6 dosissen van 1 gram verse magic truffels, waardoor er niets meer hoeft te worden afgewogen en meteen met doseren kan worden begonnen.

Hoe beginnen met microdoseren?
Bij microdosing wordt gebruik gemaakt van een zogenoemde driedaagse cyclus;

  • Dag 1: Microdosing. Op deze dag wordt de microdosering ingenomen, bij voorkeur in de ochtend. 
  • Dag 2: Overgangsdag. Deze dag is bedoeld om de subtiele na-effecten van de microdosering vast te stellen. Leg deze waarnemingen bij voorkeur vast in een logboek zodat veranderingen makkelijk inzichtelijk worden.
  • Dag 3: Rustdag. Dit is de ”normale” dag, waarop ook geen microdosering wordt genomen. Deze dag is deels bedoeld om eventuele veranderingen vast te kunnen leggen, maar ook om te zorgen dat geen tolerantie wordt opgebouwd tegen de gebruikte psychoactieve stoffen.
  • Dag 4: Begin weer zoals bij dag 1 met een microdosering en doorloop de cyclus opnieuw.

Deze cyclus wordt 8 tot 10 weken doorlopen, daarna is het verstandig een maand pauze te nemen. Dit voorkomt gewenning en zo kunnen veranderingen worden vastgesteld. Dagelijks microdoseren wordt resoluut afgeraden, dit zorgt ervoor dat het lichaam tolerantie opbouwt tegen de werkzame stoffen en werkt daardoor contraproductief.

Wanneer niet microdoseren?
Microdoseren is helaas niet voor iedereen of op elk moment aan te raden, ga niet microdoseren in de volgende gevallen;

  • Indien je jonger dan 18 jaar bent. 
  • In combinatie met medicijnen, alcohol of andere drugs.
  • Wanneer je zwanger bent of borstvoeding geeft.
  • Wanneer je last of aanleg hebt voor psychoses, depressies of andere psychische aandoeningen.

Twijfel je of je klaar bent om te gaan microdoseren? Vaak is twijfel al genoeg reden om het microdoseren uit te stellen tot een later moment. Voor meer advies kun je altijd een topic openen op dit forum.

Meer informatie?
Hieronder een lijst met interessant leesvoer over microdoseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Bob unpinned en pinned this discussie

Ik ben een redelijk ervaren truffel gebruiker en ik ben erg nieuwsgierig naar de psychologische impact van microdoseren. 

Jaren geleden liep ik dit onderwerp al eens tegen het lijf, ik heb me destijds al obsessief ingelezen, maar ik heb me er nooit aan durven wagen. 

Twee weken geleden kwam ik in gesprek met een zeer ervaren cosmonaut en ook hij bracht microdosering ter sprake. Nu, met de actie van magic truffels, en een aantal andere samenkomsten van omstandigheden lijkt het een teken van het universum om het te gaan proberen en documenteren. Thanks for the free parking! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-4-2019 om 17:27 zei Burt:

Tof! Loop er inderdaad al een tijdje over te twijfelen, dit lijkt een mooie methode. Is er al een prijs bekend voor de kitjes? en hoe lang zouden ze houdbaar zijn? 

Thanks!

Vooralsnog zijn ze voor € 4,95 beschikbaar.

 

6 uur geleden zei MCY:

Kan ik de truffels gewoon door mijn smoothie gooien? Of is het echt belangrijk dat ik er goed op kauw?

Een beetje kauwen kan helpen, maar op een lege maag kun je het ook zonder problemen met smoothie en al opdrinken. (Of door de yoghurt, in thee etc)

 

4 minuten geleden zei puriot:

Mijn vraag is hoe ik die dingen op eet.

Moet ik er op kauwen?  Geheel doorslikken?  Of in iets verweken?

Kauwen mag, maar hoeft niet perse. Je kunt ze ergens in verwerken als je wilt, thee of soep (maar de truffels pas achteraf toevoegen, niet meekoken) of bijvoorbeeld door de yoghurt of wat dan ook. Maar gewoon kan natuurlijk ook gewoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 6-4-2019 om 17:27 zei Burt:

Tof! Loop er inderdaad al een tijdje over te twijfelen, dit lijkt een mooie methode. Is er al een prijs bekend voor de kitjes? en hoe lang zouden ze houdbaar zijn? 

Thanks!

Houdbaar 2-3 maanden in de koelkast (mits vacuüm verpakt)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Wappie:

Hallo,

Ik ben een beetje blont  :P

Moet in nu dag 1 innemen en dan dag 2 niet, dag 3 niet en dan dag 4 weer wel?
Of dag 2 ook innemen?

Ik ga morgen beginnen namelijk..

Groetjes en bedankt!

Haha, ja, dat klopt helemaal, dag 1 wel innemen, dag 2 en 3 niet. Bij dag 4 begin je gewoon weer opnieuw. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 14-4-2019 om 18:00 zei Stephen89:

Ik heb magic truffels besteld en ga binnekort hiermee microdoseren, alleen doe ik ook Thc vapen. Als ik in de ochtend een microdosis neem kan ik dan in de middag weer Thc vapen?

groetjes stephen

Hey! Microdoseren en THC vapen kan gewoon samengaan, al kunnen ze elkaar wel een beetje versterken. Daar is in principe natuurlijk weinig mis mee, maar wel iets om zeker de eerste keren rekening mee te houden.

Over het algemeen raden ze de combinatie af, maar dat is vooral om de microdosing ervaring "puur" te houden. Bij combinaties met andere middelen is het lastiger om vast te stellen of je ervaringen door het microdoseren komen of door de combinatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
22 uur geleden zei Sjempie:

Op de site staat dat je de truffels in de oven kan drogen op 41 graden. Mijn vraag is hoe lang je de truffels dan in de oven moet laten liggen? 

Hoi! Waar zie je dat staan? In theorie kan het, maar het is beter truffels zonder verwarming te drogen. Gewoon op een velletje keukenpapier leggen, grote stukjes doormidden breken en de truffels zijn binnen een paar dagen droog. Eventueel kun je er nog een ventilator op zetten om ze met wat lucht sneller droog te blazen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-4-2019 om 13:07 zei Wappie:

Hallo,

Ik ben een beetje blont  :P

Moet in nu dag 1 innemen en dan dag 2 niet, dag 3 niet en dan dag 4 weer wel?
Of dag 2 ook innemen?

Ik ga morgen beginnen namelijk..

Groetjes en bedankt!

Daar zat ik ook eerst over te twijfelen, maar op deze pagina kun je alles vinden hoe je aan de slag moet Wappie. https://microdosing.nl/stappenplan-jouw-microdosing-routine/

Ik zag trouwens dat de strips in de aanbieding zijn magic-truffels.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...

Heb zelf ook microdosing voorgedoseerde blotters met 20 microgram gevonden https://researchchempro.nl/product/1p-lsd-bestellen-microdosering-blotters-20-microgram/. Alleen je kunt veel beter gewoon een normale blotter van 100 of 150 microgram in vijven snijden. Al met al is het toch een stuk zekerder als truffels waar je eigenlijk nooit precies de dosering weet. Al is het wel een stuk romantischer met een sjamaan en een tipi, alleen dan praten we niet over microdoseren

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden