Trippen; hoe doe je dat nu eigenlijk?


Recommended Posts

Hallo beginnende Psychonaut (mocht je niet weten wat dit betekend, http://en.wikipedia.org/wiki/Psychonaut).

Gezien ik redelijk wat ervaring heb met trippen (ik zal niet zeggen dat ik DE meest ervaren tripper ben, maar heb zeker wel wat ervaring), zal ik proberen om hier een soort van checklijstje/how-to-trip post maken, om je op weg te helpen bij het trippen. Mocht je als ervaren tripper toevoegingen hebben (ik kan best wat vergeten zijn) of verbeteringen (ik sta altijd open voor discussie), post dan hier even een reactie.

VOOR DE TRIP:

Er zijn een aantal belangrijke dingen die je het beste kan doen voor een trip als je nog nooit getript hebt. Naarmate je meer ervaren wordt, kan je de meeste stappen achterwege laten.

- Bepaal wat voor type trip je wil. Weet hierbij de verschillen tussen verschillende typen tripmiddelen. LSD geeft een compleet andere trip dan dat Truffels zullen geven.

- Zoek informatie over de drug. www.erowid.org is een site waarop ongelooflijk veel informatie staat over de effecten, moleculen, doseringen, tripreports van een heel groot scala aan drugs. Doe hier je voordeel mee; weet wat je kan verwachten van je trip.

- Bepaal de dosering. Als je nog nooit hebt getript, is het verstandig dat je een lagere dosering gebruikt. Je weet niet hoe je reageert op het middel (mijn eerste keer LSA zaadjes was bijvoorbeeld een hele zware trip, hoewel ik een lage dosering had). Je kan tijdens een trip altijd meer nemen, maar wacht hiervoor wel totdat je minstens op het plateau zit (kijk bijvoorbeeld op erowid bij LSD, en dan het kopje ''effects'', daar kan je zien dat het plateau pas begint na 1,5-2 uur. http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd_effects.shtml).

- Zorg ervoor dat je je zowel lichamelijk als geestelijk goed voelt. Zorg er bij voorkeur voor dat je de dag erna niets belangrijks hoeft te doen. Tijdens een LSD trip was ik verkouden, en dat was niet een hele fijne ervaring.

- Zorg voor een omgeving waar je je fijn bij voelt. Ik ben niet heel erg groot fan van feestjes, dus een trip daar zou voor mij lastiger zijn. Ik probeer zelf altijd mensen massa's te vermijden, omdat dat erg drukkend kan zijn.

- Zorg voor een nuchter persoon, of zorg voor een persoon die ervaring heeft met trippen. Deze mensen kunnen je helpen als het niet goed gaat, en je hulp nodig hebt.

- Eigenlijk de belangrijkste tip; ZORG DAT JE ALLES HEBT GEREGELD. Het is niet fijn om nog achter een slaapplaats aan te moeten gaan als iedereen in de kamer groene hoofden heeft en de kamer scheef hangt.

TIJDENS DE TRIP:

- Mocht het fout gaan, geen paniek. Vaak hebben trips ups and downs, waardoor je je vaak even later alweer goed voelt. Mocht je denken 'dit gaat helemaal fout' (wat vaak een hele grote neerwaartse spiraal tot gevolg heeft), verleg je aandacht naar iets anders. Kijk een andere kant op, begin uit het niets te lachen om niets, denk aan iets vrolijks. Vaak is dit al genoeg. Iets drinken of eten kan ook al voldoende zijn.

- Houd in je achterhoofd dat je iets genomen hebt waardoor je al deze dingen ziet/voelt/ervaart. Dit helpt bij je realiteitsbesef. Trips hebben vaak de neiging om de realiteit te gaan worden, en hoewel dat soms prettig voelt, kan het ook angstig aanvoelen. In dat geval is het belangrijk om dit jezelf te vertellen.

-Enjoy it!

Ik hoop dat het een goede handleiding is, en dat mensen er iets aan hebben. Kritiek is altijd welkom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Duidelijk verhaal. Alleen de opmerking dat een trip 1 grote mindfuck is, vind ik een leuk discussiepunt. Ik denk namelijk dat je je dominante hersenhelft ff de mond snoert en dus anders waarneemt of dat je echt ff in een andere dimensie ronddrijft. Dat maakt het nog geen mindfuck toch? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naja, op zich kan die andere dimensie ook best een mindfuck zijn. Als ik in een trip aan het proberen ben wat voor trucjes m'n hoofd kan, komt het er in mijn beleving vaak op neer dat je gedachtes en interpretaties elke kant op kunt sturen die je wilt. Precies als in je dromen, als je denkt dat je kunt vliegen, dan lukt het je meestal ook :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Okay, laat ik dat van dat vliegen maar niet proberen tijdens een trip. Heb er beroerde dingen over gelezen... ;):?

Hoe moet ik me dat voorstellen dat je je gedachten en gevoelens elke kant op kan sturen? Dat zou betekenen dat je jezelf altijd uit een minder leuke trip kan sturen, klopt dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Well, dat is ook wel afhankelijk van je ervaring met je trip sturen en de omgeving. In een omgeving waar je je niet prettig voelt is het moeilijker om je trip weer de goede kant op te sturen als je fout gaat. Ik heb zelf een aantal keren gehad dat ik overweldigd werd door het aantal stimuli waardoor ik duizelig werd, en echt even de kamer moest verlaten. Probleem op zo'n moment is vaak dat je merkt dat het de verkeerde kant op gaat, denkt bij jezelf ''fuck fuck fuck'', en dan juist alleen nog maar meer de foute kant op gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@truththeories, thanx voor je reactie. Ik ben wel aardig goed in het loslaten van wat er gebeurt, omdat ik heel goed voor mezelf het gevoel vast kan houden van ontspannen en wachten tot het overgaat als het dreigt de verkeerde kant op te gaan.

Ik heb geen ervaring met truffels en ik zou me voor kunnen stellen dat je een keer zo vet de verkeerde kant op tript dat je er toch enigszins van in paniek raakt. waarschijnlijk dus gewoon proberen en een beetje voorzichtig beginnen? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat eigenlijk nog wel het belangrijkste is om te vermelden: wees niet bang om te trippen. Spanning voor wat er gaat gebeuren is goed, gezond zelfs, maar angst is een slechte start.

Ik weet niet of je bekend bent met technieken om jezelf weer rustig te krijgen op het moment dat je helemaal in paniek raakt? Mijn moeder heeft coach als beroep, en ik heb veel van haar geleerd over jezelf rustig krijgen op het moment dat je in paniek raakt (Ze moest eens weten dat ik dat tijdens trips gebruik, ghehehe.)

Bij een eerste keer trippen is het in ieder geval verstandig om niet meteen een hele dosis te nemen. Ze verkopen hier pakjes van 15 gram, als je voorzichtig aan wilt doen is dat genoeg voor 2 personen. Aan de andere kant, mocht dat niet werken, dan zit je zonder truffels, haha.

Ik zie aan je posts op het forum dat je er vooral heel erg veel zin in hebt, which is good. Heb wat vertrouwen, regel alles van te voren (slapen/eten/geen plotselingen dingen zoals mensen die opeens binnenkomen) en ik denk dat je het prima redt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

thanx again thruththeories. We gaan het gewoon proberen. Lijkt me een goede ervaring. Jammer dat zo veel mensen bang zijn om voorzichtig aan een beetje te experimenteren met geestverruimende middelen .Het heeft mij als persoon en ook in mijn relatie heel veel goed gedaan en we zijn er andere - ik durf wel te zeggen - betere en relaxtere mensen van geworden. En wel heel erg opvallend dat geestvernauwende middelen zoals tabak en koffie niet heftig ter discussie staan of verboden worden. Daar kan je ook conclusies uit trekken denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yeah, het is een hele kromme wereld. Mensen zijn ook vooral ''bang'' voor psychedelice omdat het iets is wat afgekeurd wordt door de maatschappij. Ik kan het niet met iedereen over mijn ervaringen hebben met LSD, want dan ben ik een junk. Vervolgens moet ik wel naar het 10000e verhaal luisteren over dronken mensen. Dommer worden is dus blijkbaar meer sociaal geaccepteerd dan slimmer. Jammer.

Heel veel succes met de trip!

Link naar bericht
Deel via andere websites

thanx! We moeten eerst nog ff de koters zien onder te brengen voor een nachtje dus zal nog wel een paar weken duren maar het zit eraan te komen! We kunnen hier ook maar met weinig mensen praten over onze ervaringen. Je wordt inderdaad vaak meteen raar aangekeken en veroordeeld. Aan de andere kant lijkt het erop dat er wel steeds meer mensen open staan voor geestverruimende zaken. Wie weet hoe het nog gaat lopen in de toekomst :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe voel je je zo over het algemeen na een flinke trip? Ik weet wel hoe ik me voel na een nachtje doorhalen maar hoe zit dat met truffels? We hebben hier eigenlijk allebei het gevoel dat het hem meer zit in de (bijna) doorwaakte nacht in zo'n geval dan in de trip op zich. Is er in het algemeen wat over te zeggen? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden