Wat blinde mensen dromen


Recommended Posts

Op zich is het idd logisch, al vind ik het op een bepaalde manier wel apart dat je zonder "input" van je ogen ook totaal geen idee hebt van wat zien is. God weet wat er nog meer op de wereld en daaromheen rondhangt zonder dat wij het weten, simpelweg omdat we geen onderdeel hebben om het op te vangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, ik studeer Psychologie en ben nu bezig met cognitieve psychologie, waarbij ik leer hoe je dingen waarneemt en dat soort dingen. Je maakt in je hersenen verbindingen met neuronen die staan voor bepaalde objecten (bijvoorbeeld je beeldscherm), en deze worden geactiveerd op het moment dat je je beeldscherm ziet, maar bijvoorbeeld ook op het moment dat je je een beeldscherm inbeeld. Ook kan je zo verschillende beeldschermen herkennen (flat tegen zo'n dikke achterkant, bijvoorbeeld). Blinde mensen missen dat stukje, omdat die verbindingen nooit gemaakt zijn.

Ik ben sowieso van mening dat er meer is dan dat wij kunnen waarnemen, ja. De manier waarop wij waarnemen is gekomen door het evolutie proces, omdat de features die het beste bij de omgeving passen het meeste worden doorgegeven (immers, als jij kan overleven kan je je voortplanten --> features doorgegeven). ''Foute'' features sterven hierdoor uit. De manier waarop wij waarnemen is wel de meest werkbare (probeer maar eens te werken als je beeldscherm aan het kronkelen is, for example, ghehe.)

Lekker aan het uitweiden. Luckily, there are psychedelic drugs. Unfortunately, people don't see the use of them.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 10 months later...
Op zich is het idd logisch, al vind ik het op een bepaalde manier wel apart dat je zonder "input" van je ogen ook totaal geen idee hebt van wat zien is. God weet wat er nog meer op de wereld en daaromheen rondhangt zonder dat wij het weten, simpelweg omdat we geen onderdeel hebben om het op te vangen.

Dat is een intressante post, ik zit ook al jaren erover te denken.

Wij nemen waar is slechts 3 dimenties.

Wij hebben slechts 5 zintuigen.

Zal de evolutie ooit op een punt komen dat dit kan veranderen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...
Dat is een intressante post, ik zit ook al jaren erover te denken.

Wij nemen waar is slechts 3 dimenties.

Wij hebben slechts 5 zintuigen.

Zal de evolutie ooit op een punt komen dat dit kan veranderen?

Geen idee of evolutie dat op gaat lossen, weet niet of het een voordeel zou opleveren om te weten wat er zich in het (eventueel bestaande) onbekende afspeelt.. En als je er overlevings-technisch gezien niets mee opschiet, dan gaat de evolutie zich er niet zoveel van aan trekken.

Maar het blijft een bizar idee.. Helemaal als ik soms m'n katten heel bewust in het niets zie staren, dan krijg ik altijd het idee dat ze meer zien dan wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden