Religion, evolution, and the ecstasy of self-transcendence


Recommended Posts

Interessante TED.com video van Jonathan Haidt die een uitleg geeft over het groepsgevoel bij mensen. Een soort ego-death zorgt ervoor dat mensen hun eigen behoefte opzij zetten en zichzelf als deel zien van een groter geheel, wat volgens hem aan de basis staat van het groepsgevoel dat wordt ervaren bij ingrijpende gebeurtenissen, religie, oorlog etc.

De originele video vind je hier, maar omdat het embedden vanaf TED.com lastig gaat hieronder diezelfde video via youtube.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, dat is duidelijk Sociale Psychology. Mochten mensen hierin geïnteresseerd zijn, dan is het boek ''Social Psychology'' van Myers een goed boek om te lezen. Daarin staat precies (en op een duidelijk manier) uitgelegd hoe het zit met groepen, hoe mensen zich daarin gedragen, welke fouten ze maken, enzovoorts.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het erge is dat ik me hier best graag in wil verdiepen, maar dat ik weet dat zo'n boek hier ergens op de plank stof gaat staan verzamelen. (Naast de lading die er nu al staat)

Het wordt echt tijd om minder pulp te gaan kijken op tv en meer te gaan lezen. Hopelijk komt het er met dit lekkere weer meer van, relaxed buiten in de zon met een boek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden