Fabrikant truffels / kweekprocess


Recommended Posts

Goedendag psychonauten,

Zouden jullie wat meer informatie kunnen geven over de fabrikant van de truffels die hier verkocht worden? Hoe ze de boel kweken, wat voor bedrijf het is, et cetera. Zou graag wat meer willen weten over de kwaliteit van de spullen die ik tot me neem ;)

Peace

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fabrikant is een beetje het verkeerde woord :) Onze kweker heeft zich voor het verbod in 2008 bezig gehouden met het kweken van paddo's en is sindsdien overgestapt op het kweken van sclerotia/ magic truffels. De faciliteiten die hiervoor nodig zijn waren voor het grootste gedeelte al aanwezig, waarvan de diverse kweekruimten de belangrijkste zijn. (En uiteraard de mycologische kennis, steriele faciliteiten etc.)

In plaats van substraat voor paddo's staan de stellingen in deze kweekruimtes nu vol met zakken waarin het sclerotia wordt gekweekt. Deze zakken zijn nodig om de ideale groeiomstandigheden van truffels na de bootsen.

Na een periode van enkele maanden worden de zakken geopend en het sclerotia gescheiden van het substraat, waarna het sclerotia in een groot uitgevallen wasmachine worden schoongemaakt. Hierna worden grote stukken gesneden en onder, uiteraard hygiënische, omstandigheden afgewogen en in een zakje vacuüm verpakt.

Het is dus een 100% Nederlands product wat wordt gekweekt zonder gebruik te maken van chemische middelen, de natuur doet al het werkt.

.. Is dat een antwoord op je vraag? Anders hoor ik het natuurlijk graag :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Perfect antwoord. :D

Kopen alle smartshops van deze kweker? Ik kom namelijk overal dezelfde bakjes tegen. Ik neem aan dat het (grootschalig) kweken van truffels legaal is? Kan je me een naam geven van het bedrijf dat kweekt?

Peace.

p.s. gewoon uit nieuwsgierigheid allemaal, hoor :lol:;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn in Nederland meerdere partijen die professioneel truffels kweken, deze kwekerij levert ook aan enkele distributeurs welke de truffels onder hun eigen naam aan o.a. smartshops levert. (Wij gebruiken overigens geen bakjes, omdat dat alleen maar extra ruimte en gewicht is tijdens het verzenden)

En ja, truffels kweken is gewoon legaal, of je dat nou thuis in je kast doet of in het groot :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn in Nederland meerdere partijen die professioneel truffels kweken, deze kwekerij levert ook aan enkele distributeurs welke de truffels onder hun eigen naam aan o.a. smartshops levert. (Wij gebruiken overigens geen bakjes, omdat dat alleen maar extra ruimte en gewicht is tijdens het verzenden)

En ja, truffels kweken is gewoon legaal, of je dat nou thuis in je kast doet of in het groot :)

Oke, bedankt voor de info.

Laatste vraag: Waar ligt het kwaliteitsverschil? Wat onderscheid de ene kweker van de andere?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn een paar factoren die het verschil kunnen maken, de sterkte van de strain; De sporen die nodig zijn om het sclerotia moeten uiteraard van goede kwaliteit zijn, net als met bloemen, dieren etc. kun je op basis van selectie zorgen dat voor een hogere kwaliteit.

En het kweekproces zelf; Sclerotia heeft maanden nodig om te volgroeien, jonge sclerotia bevat naar verhouding meer "vlees" en vocht dan compleet volgroeide sclerotia. Daardoor heeft te vroeg geoogste sclerotia een minder hoge verhouding actieve stoffen ten opzichte van z'n gewicht. Maar tijd is geld, dus zijn er kwekers die te vroeg oogsten en daardoor een minder potent product hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn een paar factoren die het verschil kunnen maken, de sterkte van de strain; De sporen die nodig zijn om het sclerotia moeten uiteraard van goede kwaliteit zijn, net als met bloemen, dieren etc. kun je op basis van selectie zorgen dat voor een hogere kwaliteit.

En het kweekproces zelf; Sclerotia heeft maanden nodig om te volgroeien, jonge sclerotia bevat naar verhouding meer "vlees" en vocht dan compleet volgroeide sclerotia. Daardoor heeft te vroeg geoogste sclerotia een minder hoge verhouding actieve stoffen ten opzichte van z'n gewicht. Maar tijd is geld, dus zijn er kwekers die te vroeg oogsten en daardoor een minder potent product hebben.

Bedankt voor alle info! Ontzettend goed dat jullie zo transparant durven te zijn. Het is duidelijk te merken dat jullie hart voor de zaak hebben en het niet voor het grote geld doen. Respect daarvoor!

peace :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Bedankt voor alle info! Ontzettend goed dat jullie zo transparant durven te zijn. Het is duidelijk te merken dat jullie hart voor de zaak hebben en het niet voor het grote geld doen. Respect daarvoor!

peace

Hart voor de zaak kan uiteindelijk leiden tot het grote geld. Ik bestel immers producten ergens waar ik goed geholpen wordt, waar de producten en service goed zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor alle info! Ontzettend goed dat jullie zo transparant durven te zijn. Het is duidelijk te merken dat jullie hart voor de zaak hebben en het niet voor het grote geld doen. Respect daarvoor!

peace

Hart voor de zaak kan uiteindelijk leiden tot het grote geld. Ik bestel immers producten ergens waar ik goed geholpen wordt, waar de producten en service goed zijn.

Daar heb je zeker gelijk in. Ik bedoelde meer het snelle grote geld. Zoveel mogelijk verkopen in een zo'n kort mogelijke tijd tegen een zo'n hoog mogelijke prijs. Sommige smartshops geven de truffels allemaal vreemde namen puur voor marketing. Dit zorgt voor verwarring wat de consument nou precies gekocht heeft. Om nog maar te zwijgen over de belachelijke prijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb je zeker gelijk in. Ik bedoelde meer het snelle grote geld. Zoveel mogelijk verkopen in een zo'n kort mogelijke tijd tegen een zo'n hoog mogelijke prijs. Sommige smartshops geven de truffels allemaal vreemde namen puur voor marketing. Dit zorgt voor verwarring wat de consument nou precies gekocht heeft. Om nog maar te zwijgen over de belachelijke prijzen.

Ben het helemaal met je eens.

Ik heb hier de eerste keer besteld toen er nog geen forum was, toen was de service al helemaal geweldig! Met dit forum erbij wordt er nog meer tijd besteed aan de klant, iets wat voor vele een meerwaarde is. Ik heb in ieder geval deze site al aan veel mensen aanbevolen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden