Truffels en houdbaarheidsdatum


Recommended Posts

Hey,

ik heb een vraagje over houdbaarheid truffels dat ik nergens kan vinden.

als je truffels online koopt, en deze een week onderweg zijn eer je ze thuis aankrijgt (veronderstellend dat ze dus een week niet koel zijn bewaard), zijn ze dan minder lang te bewaren ookal leg je ze in de koelkast?

wat als de houdbaarheidsdatum is overschreden? hoe kan je weten of ze nog goed zijn of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hela.. Beter laat dan nooit :)

Truffels zijn van zichzelf enigszins zuur.. Heb je al eens eerder truffels gebruikt zodat je de smaak kon vergelijken?

De kleur van de buitenkant van de truffels zegt meestal niet zo heel veel. Gekneusde truffels kunnen net als paddo's blauwig uitslaan, door de psilocybine die reageert met zuurstof. Afhankelijk van de oorspronkelijke kleur van de truffels kunnen ze daardoor ook groenig lijken.

Sinds kort worden onze truffels voorzien van een label (vooralsnog enkel op de hollandia en atlantis), waarop ook een "ten minste houdbaar tot" datum wordt vermeld. Deze datum is geen harde limiet waarna de truffels direct bedorven zijn en wordt meestal gekozen zodat er een marge in zit, om b.v. de ongekoelde periode bij het verzenden te compenseren. Ik neem aan dat andere shops een gelijksoortige methode gebruiken.

Van truffels die over de datum zijn kun je niet ontzettend ziek worden, misschien een beetje buikpijn, tenzij de schimmel er op staat, uiteraard, maar dat is natuurlijk makkelijk te constateren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden