Truffel-ijsthee?


Recommended Posts

Ik ga zaterdag met wat vrienden aan de truffels en het leek mij wel een leuk idee om ijsthee te maken van truffels.
Veel mensen vinden het niet zo lekker om truffelthee lauw te drinken, volges mij is het ook veel beter te drinken als het koud wordt geserveerd. Dus dit is wat ik ga doen
-Eerst snij ik de truffels in fijne stukjes
-Dan zet ik normale thee(citroensmaak)
-Vervolgens laat ik de thee een beetje afkoelen en gooi ik dit samen met de truffels en wat honing in een thermosfles.
-Ik schud de thermosfles en laat dit een paar uur trekken.
-Als de thee volledig is afgekoelt stop ik het in de ijskast.

Tip Gooi de truffels niet bij het kokende water! Hierdoor gaat de werkzame stof in de truffels verloren

Ik laat jullie binnekort weten of dit een geslaagd recept is ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

je zou deze manier trouwens ook kunnen combineren met de lemon tek

-Laat de truffels in citroenzuur trekken

-Zet thee zoals je dat normaal ook zou doen

-Gooi de citroenzuur+truffels+thee(+honing) in een thermosfles

- ff goed schudden en af laten koelen

- ff in de koelkast & koud serveren

desnoods filter je de thee nog ff om het truffelresidu eruit te halen.. maar ja ik laat het er lekker inzitten :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Denk je dat het slimmer is om de truffels eerst te drogen en te grinden tot poeder voor ik er thee van maak?

Het lijkt me dat de truffels beter oplossen in de thee toch? Of gaan er stoffen verloren als ik dit doe?

Als ik ze op de goede manier droog (tussen keukenpapier en ventilator erop), moet er denk ik niks mis kunnen gaan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat de tussenstap drogen->poeder niet zo veel zal uitmaken, als je de truffels klein genoeg snijd en de tijd geeft om in de thee te trekken zullen ook zo goed als alle stoffen in de thee zitten.

Voordeel van het poeder is wel dat je geen truffels overhoud en dus echt alles in de thee zit, al weet ik niet of dat verschil merkbaar is. Nadeel is dat het poeder waarschijnlijk niet helemaal oplost en je dus wat drap in je thee overhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heeeeerlijk recept echt top!

De space duurde niet korter maar was wel wat intenser dan normaal..

We reden vanmiddag met z'n 10en naar een mooi stuk afgelegen natuurgebied met een mooi uitzicht op bolle veldjes en hoge bomen.. Na een kwartiertje begon ik al wat te voelen.. ik werd een beetje mellow.. t voelde alsof ik een jointje gerookt had

Hoelanger we er chillde en genoten van het zonnetje.. hoe intenser het werd.. de wolken begonnen er abnormaal mooi uit te zien en alles zag er zo mooi en vredig uit.. ik was letterlijk beland in een oase van rust en meligheid.. We kregen urenlange lachkicks.. ik kon op een gegeven nieteens meer lopen van het lachen echt fantastisch..

Ik kan heel nog heel lang blijven doorlullen over vandaag maar wauw wat een beleving..

Ik raad dit recept dus echt aan voor ELKE truffelgebruiker die de smaak enigszins vies vindt.

Ideaaaal

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...

Nou, aangezien mijn pakjes Atlantis niet meer zo "vacuum" zijn als toen ik ze kreeg, toch maar besloten iets sneller dan gepland om Lemon-tek-thee te maken.

Wat heb ik gedaan:

Truffels uitgepakt en zo fijn mogelijk gesneden met een aardappelmesje.

Citroen uitgeperst en het sap samen met de stukjes truffel in een bakje gedaan. De hoeveelheid citroensap bedekte net aan alle stukjes.

Met een lepeltje nog even de stukjes platgedrukt zodat er zoveel mogelijk "sap" vrij kwam.

Het geheel 15 tot 30 minuten laten staan.

Water gekookt en dat ongeveer tien minuten laten afkoelen en daarna bij de Lemon tek gegooid.

Het geheel wederom 15 tot 30 minuten laten staan zodat de thee goed kon trekken en alles was afgekoeld.

De Lemon Tek thee in ijsvormpjes gegoten en in de vriezer gedaan (vantevoren eerst de stukjes truffel verwijderd door de boel te filteren)

Ik heb vrij weinig water gebruikt en net genoeg citroensap (hoop ik) waardoor ik 15 gram Atlantis (één pakje) kon omzetten in acht ijsklontjes. Mocht ik ze gaan gebruiken, horen jullie 't uiteraard en komt er wederom een trip report.

*Edit* Nu met foto eindresultaat :)

a3kv43.jpg

Niet slecht he? Hoe lang zou ik deze klontjes kunnen bewaren? Jaartje?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik heb vrij weinig water gebruikt en net genoeg citroensap (hoop ik) waardoor ik 15 gram Atlantis (één pakje) kon omzetten in acht ijsklontjes. Mocht ik ze gaan gebruiken, horen jullie 't uiteraard en komt er wederom een trip report.

[..]

Niet slecht he? Hoe lang zou ik deze klontjes kunnen bewaren? Jaartje?

 

Beetje laat, maar heb je de diepvries-truffelthee al/ nog gebruikt? Ben erg benieuwd..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nou, het was eindelijk zover. Ik heb ze gebruikt maar helaas, er zat niet echt veel potentie meer in. lang verhaal kort: Ik moest alle klontjes (gemaakt van twee pakjes atlantis) opeten om iets te voelen wat overeen kwam met nog niet eens een half pakje mexicanas. Niet echt efficient dus. Jammer, maar helaas. Ik heb het tenminste geprobeerd. Ik weet nu dus alleen niet of dat komt omdat ze niet goed getrokken hebben, of wel maar dat de potentie door de maanden heen gewoon is verzwakt. Volgende keer maar weer gewoon vers of drogen.

 

Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet heb genoten. Het was een fijne zit, een trip wil ik het niet noemen en het was ook geen report waardig. Geen vervormingen, geen hallicunaties. Alleen m'n gehoor, zicht en reuk verbeterden en er was een redelijke bodyload. En ik voelde mij fantastisch.

 

Binnenkort maar weer een bestelling plaatsen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden