Truffels bewaren


Recommended Posts

Lijkt me wel handig om hier een algemeen topic over te hebben.

Hoe bewaren jullie je truffels? Als het vacuum zakje niet meer vacuum is, of als je het meer dan 3 weken wilt bewaren...

Ikzelf ben nu bezig om wat truffels te drogen, en doe het als volgt (gaat erg goed so far)

- Kastje van ongeveer 60cm bij 40 bij 40

- Klein ventilatortje er in (die ik op de usb van mn laptop aansluit voor voeding)

- Truffels in een bakje, op een laagje keukenpapier (duidelijk wel óp, en niet gewikkeld ín het keukenpapier, hier is het bij mij eerder eens fout gegaan!!)

- 3-4 dagen zo laten staan

- vervolgens weer terug in een gripzakje/bakje waar ze eerst in zaten

Op deze manier schijnen ze tot 6 maanden te bewaren te zijn!

Deel je ervaringen/methodes om je truffeltjes te drogen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat ik heb begrepen, is dat truffels in de koelkast 3 maanden te bewaren zijn, misschien moest het wel in de vriezer maar om te voorkomen dat de structuur kapot gaat door onwetendheid heb ik dat niet gedaan. weet iemand hoelang je truffels:

in een koelkast kan bewaren

in de vriezer kan bewaren

op een donkere plek onderin een kastje op kamer temperatuur

en:

of zonlicht invloed heeft op de afbraak

eventueel warmte verschillen

etc etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe het op zo'n beetje dezelfde manier, een groot uitgevallen schoenendoos met een PC ventilatortje aangesloten op een oude GSM adapter. Grote stukjes doormidden snijden zodat ze sneller uitdrogen, op wat keukenpapier leggen, en na een paar dagen ben je klaar.

Daarna gaan ze door de koffiemolen, het poeder dan weer in een soort van weckfles.

Hoe gebruikt jij je gedroogde truffels? Vind poeder vooral handig omdat je het overal in kan verwerken, chocolade, capsules, drankjes etc. Een "onbewerkte" droge truffel lijkt me niet weg te krijgen :D

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb het nog nooit gedroogd gebruikt, maar ben van plan om 1 van de volgende dingen te doen (allemaal na het verpulveren van de truffels)

- Chocoladereep smelten, truffels erdoor verwerken, en in een leuk vormpje oid laten stollen

- Lemon-tek i.c.m. een lekker vruchtensapje

- Cup-a-soup (champignon of course)

Maar wederom, heb het nog nooit op een van deze manieren gedaan. Vooral chocola lijkt me wel aangenaam :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm, dit had ik misschien ook maar moeten doen, die van mij waren laatst na 6 dagen verrot. :(

Dat is wel heel snel, in de koelkast? (en kwamen de truffels bij ons vandaan?)

Qua bewaren kun je natuurlijk ook thee maken en dat invriezen, b.v. in zo'n ijsblokjes-bakje/zak. Nooit geprobeerd hoe lang dat houdbaar is, maar ik neem aan een flinke tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm, dit had ik misschien ook maar moeten doen, die van mij waren laatst na 6 dagen verrot. :(

Dat is wel heel snel, in de koelkast? (en kwamen de truffels bij ons vandaan?)

Qua bewaren kun je natuurlijk ook thee maken en dat invriezen, b.v. in zo'n ijsblokjes-bakje/zak. Nooit geprobeerd hoe lang dat houdbaar is, maar ik neem aan een flinke tijd.

Nee hoor, niet bij jullie ;) en ook niet in de koelkast ivm ouders :P

Ja daar ben ik zelf ook achter gekomen, en had ook niet verwacht dat ze zo snel al bedorven waren..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Ik heb ze zelf gewoon laten drogen en daarna tot poeder vemalen. Makkelijk te consumeren in een kopje cup-a-soup :)

Ik vroeg me dan af of er nog voldoende 'werking' in zit zeg maar. Ben altijd een beetje bangig wanneer het gaat om het goed bewaren van dingen zoals truffels :P wanneer het mislukt, ben je wel iets moois kwijt haha

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat ik heb begrepen, is dat truffels in de koelkast 3 maanden te bewaren zijn, misschien moest het wel in de vriezer maar om te voorkomen dat de structuur kapot gaat door onwetendheid heb ik dat niet gedaan. weet iemand hoelang je truffels:

in een koelkast kan bewaren

in de vriezer kan bewaren

op een donkere plek onderin een kastje op kamer temperatuur

en:

of zonlicht invloed heeft op de afbraak

eventueel warmte verschillen

etc etc

Ik zou ze niet in de vriezer bewaren, omdat het krimpt en uitzet gaat het meeste van de structuur kapot en wordt de werking minder. in de koelkast is het inderdaad 3 maanden houdbaar.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb vacuum verpakte truffels eerst 10 weken in de koelkast bewaard. Daarna heb ik ze in de vriezer gegooid waar ze nu al een maand of drie lopen te ijsberen.

Kan ik deze nog eten zonder ziek te worden oid? Dat de kwaliteit en structuur achteruit is gegaan neem ik voor lief. Maar heb geen zin in voedselvergiftiging ofzo :lol:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heb vacuum verpakte truffels eerst 10 weken in de koelkast bewaard. Daarna heb ik ze in de vriezer gegooid waar ze nu al een maand of drie lopen te ijsberen.

Kan ik deze nog eten zonder ziek te worden oid? Dat de kwaliteit en structuur achteruit is gegaan neem ik voor lief. Maar heb geen zin in voedselvergiftiging ofzo :lol:

Zoals hier vermeld staat en ook op de site kunnen ze perfect maanden (tot een jaar of misschien zelfs langer) bewaard worden in de diepvries, vacuum verpakt. Wel snel opeten wanneer je ze laat ontdooien en zeker niet terug opnieuw invriezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als ik verse truffels of paddo's heb, snij ik ze tot kleine korrels en laat ik ze drogen. dan worden ze kleiner in formaat (dus sterker in hoeveelheid). zo kan je ze het langs bewaren.

als ik ze wil gebruiken neem ik een hap en laat ik ze wellen in mijn mond totdat ze ongeveer de structuur krijgen van toen ze nog vers waren. en op een gegeven moment kauw ik ze kapot en slik ik ze in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik doe het op zo'n beetje dezelfde manier, een groot uitgevallen schoenendoos met een PC ventilatortje aangesloten op een oude GSM adapter. Grote stukjes doormidden snijden zodat ze sneller uitdrogen, op wat keukenpapier leggen, en na een paar dagen ben je klaar. ...

hmm dat zou 'k ook nog in elkaar kunnen steken denk ik :P

wat voor n fan gebruik je (ik heb nog n 80mm liggen)

en hoe zit het precies in elkaar ?

Oo0Lr.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Optie B of D.

Persoonlijk zou ik voor B gaan, zodat de vochtige lucht niet langs je ventilator hoeft.

Heb vacuum verpakte truffels eerst 10 weken in de koelkast bewaard. Daarna heb ik ze in de vriezer gegooid waar ze nu al een maand of drie lopen te ijsberen.

Kan ik deze nog eten zonder ziek te worden oid? Dat de kwaliteit en structuur achteruit is gegaan neem ik voor lief. Maar heb geen zin in voedselvergiftiging ofzo :lol:

Zoals hier vermeld staat en ook op de site kunnen ze perfect maanden (tot een jaar of misschien zelfs langer) bewaard worden in de diepvries, vacuum verpakt. Wel snel opeten wanneer je ze laat ontdooien en zeker niet terug opnieuw invriezen.

Ja dit is dus OF invriezen (dus 6+ maanden) OF koelkast bewaren (3maanden). Ik heb ze echter al bijna 3 maanden in de koelkast gehad waardoor er al een hoop verloren is gegaan. EN daarop ook nog eens 3 maanden vriezer snapje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat zonlicht evil is, maar geen idee of dat bij ledjes ook geld. Kan me voorstellen dat het om bepaalde lichtfrequenties gaat die bij ledjes niet aanwezig zijn. (en natuurlijk om de warmte van zonlicht, die je niet hebt bij ledjes)

Mijn "doos" blaast ook de lucht naar binnen, langs de truffels. Weet niet of er veel verschil zit tussen zuigen of blazen, zal ongetwijfeld allebei werken, zolang de lucht maar beweegt. Gebruik ook zo'n standaard 80 mm computer fan, die dingen draaien op 12 volt dus past precies op een oude telefoonoplader :P

Optie B of D.

Persoonlijk zou ik voor B gaan, zodat de vochtige lucht niet langs je ventilator hoeft.

[..]

Ja dit is dus OF invriezen (dus 6+ maanden) OF koelkast bewaren (3maanden). Ik heb ze echter al bijna 3 maanden in de koelkast gehad waardoor er al een hoop verloren is gegaan. EN daarop ook nog eens 3 maanden vriezer snapje?

Als de truffels na bijna 3 maanden koelkast nog steeds goed zijn (als in, niet bedorven) dan kun je ze volgens mij nog best invriezen. In de koelkast vergaan de actieve stoffen niet, het gaat er meer om dat de "drager", de truffels dus, op een gegeven moment gaan bederven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

-2 dagen onder een ventilator

-3 dagen in een gesloten bakje met silica gel, gescheiden d.m.v. folie i.v.m. mogelijke giftigheid van aanraking met het droogmiddel.

Nu blijven ze zeer lang goed, alhoeweel psilocybine na 6 maanden langzamerhand begint af te breken (psilocin al eerder).

Daarna in chocolade verwerken, pilvorm, lemon tek of theetje, lekker!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden