TegenLicht (tip!)


Recommended Posts

2013 moet het jaar van de grote verandering worden. Het jaar van de nieuwe gedachten en vergezichten. In Agenda 2013 geven grote, nieuwe denkers en doeners hun visie op de toekomst.

Burgers heroveren de samenleving op de markt

Het marktdenken is niet alleen onze gehele economie binnengedrongen, maar ook ons wezen. De markteconomie wordt de marktsamenleving. Kunnen we wat we belangrijk vinden inderdaad alleen nog maar in geld uitdrukken ? De Amerikaanse mediatheoreticus Douglas Rushkoff, auteur van 'Life Inc: How the World Became a Corporation and How to Take it Back' ziet een krachtige tegenbeweging van burgers die de samenleving op de markt heroveren.

Een einde aan het tijdperk van macht en controle

Op zijn 24ste nam de Braziliaan Ricardo Semler het klassieke hiërarchische familiebedrijf van zijn vader over. Op basis van zijn revolutionaire ideeën over democratische bedrijfsvoering transformeerde hij het bedrijf radicaal en bouwde het uit tot een succesvol zakenimperium. Volgens Semler is het tijdperk van macht en controle definitief voorbij en gaat het in de toekomst om het kapitaliseren van de zachte waarden: liefde, vertrouwen en openheid. In Brazilië werkt hij aan de stad van de 21ste eeuw: een ideale samenleving waarin duurzaamheid, innovatie en democratie centraal staan.

Lees verder en bekijk de uitzending:

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/agenda-2013.html

media_xl_1496096.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

De crisis laat de falende macht van de markt zien. De consument wordt weer burger en ontwikkelt initiatieven waarbij persoonlijk contact, samenwerking en overzichtelijkheid voorop staan. Een nieuw Nederland daagt.

Bijna alles is ongemerkt markt geworden. Scholing, kinderopvang, woningbouw, verzekering, openbaar vervoer en gezondheidszorg. Afgeschermd door keuzemenu's om echt contact te vermijden. Onpersoonlijk, uit zijn krachten gegroeid en met als enig doel, de economische groei. Ons hele leven is er van doortrokken; van Bavaria bier bij het WK tot onze Nederlandse identiteit die geclaimd wordt door het oranje van de ING. Zelfs ons brein is gaan functioneren als een bedrijf.

Maar er begint zich verandering af te tekenen. De burger wordt wakker en begint wars van de markt en in antwoord op de crisis, een tegenbeweging te ontwikkelen. In de zorg, stadsplanning, voedselvoorziening en kinderopvang. Initiatieven waarbij menselijke waarde, overzichtelijkheid en samenwerking voorop staan wordt het leven naar eigen inzicht ingericht: de coöperatie wordt opnieuw uitgevonden. Deze beweging is snel groeiend en zo succesvol dat ze als bedreigend wordt ervaren door de grote marktpartijen. Er worden gaten in de markt geschoten.

Tegenlicht onderzoekt de ontwikkelingen met cultuursocioloog Douglas Rushkoff ('Life Inc.') en psycholoog Paul Verhaeghe ('Identiteit') en maakt een eerste inventarisatie van een Nieuw Nederland.

Lees verder en bekijk de uitzending 'Gat in de markt.''

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/gat-in-de-markt.html

media_xl_1496096.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden