Salvia divinorum


Recommended Posts

De plant wordt al duizenden jaren bij religieuze rituelen van de Mazatec-indianen door hun sjamanen gekauwd. Door het kauwen ontstaat een langer aanhoudend effect dan bij het in het westen gebruikelijke roken; wie de plant rookt in een pijp ervaart korte, veelal niet meer dan tien minuten durende, maar wel zeer intense atypische hallucinaties. De meeste gebruikers beschrijven de ervaring als prettig, soms zelfs spiritueel.

Anderen vinden de ervaring daarentegen juist beangstigend en te intens. Frequent wordt als angstwekkend effect gemeld een (tijdelijk) gevoel van controleverlies waarbij de waarneming van de omgeving wegvalt en een neiging tot een soort blind, slaapwandelachtig bewegen de kop opsteekt (waardoor de gebruiker zich onbedoeld aan gevaren kan blootstellen) en ook elk gevoel voor hoogte en diepte verdwijnt: de gebruiker vreest dan in een plat tweedimensionaal vlak te zullen moeten worden opgenomen. Er bestaat met name voor nieuwe gebruikers en experimenteerders een gevaar van overdosering of van een onderschatting van de mogelijke negatieve effecten, doordat het middel veelal legaal en betrekkelijk goedkoop is en de directe werkingsduur vrij kort.

De primaire actieve hallucinogene stof is salvinorine A, maar de soort bevat ook salvinorine B tot en met F en divinatorine A tot en met C. Salvinorine A werkt in op kappa-opioïdereceptoren in de hersenen en geldt als het sterkst bekende natuurlijke hallucinogeen.

Australië was het eerste land dat de handel in Salvia divinorum (per 1 juni 2002) verbood. Een aantal Europese landen en een aantal Amerikaanse staten volgden. In Nederland is de plant legaal verkrijgbaar in smartshops, vaak in generieke vorm, maar ook wel in vijf-, tien-, vijftien-, twintig- en extra sterke veertigvoudige extracten.

In de loop van 2007 ontstond er een internet-hype rond het gebruik van Salvia divinorium, toen tieners in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk de plant op betrekkelijk ruime schaal als één van de legal highs omarmden. Zij maakten video's van hun ervaringen en plaatsten die op YouTube.

Eén en ander bleef vervolgens ook voor de klassieke massamedia niet lang onopgemerkt en er verschenen geleidelijk aan meer berichten over 'die wonderlijke YouTube-subcultuur van hallucinerende jongeren'.

Zo kwam de BBC bijvoorbeeld met een bericht, waarin ze een van die op YouTube geplaatste 'ervaringsvideo's' van een salviagebruiker citeerde: "Mijn lichaam voelde aan als een verfpalet dat tegen een stuk linnen gesmeten was en langzaam naar beneden droop."

"Het klinkt als een parodie op de geestverruimende hippies uit de jaren 60," aldus dit BBC-bericht, "maar een uitlating als deze is bepaald niet atypisch voor deze wonderlijke nieuwe subcultuur."

Bron: Wikipedia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salvia is prachtig.

Het is niet voor iedereen, maar dat zijn psychedelica sowieso niet, de "breakthrough" is alsof je wordt ondergedompeld in een 100% onherkenbare wereld bij een voldoende hoge dosering. Ik heb nog nooit een nare ervaring gehad op salvia. Harde trips op dit spul zijn gewoon onmogelijk in taal te vatten. Minder harde ervaringen waren onder andere verbluffende open eye visuals zoals dat dat mijn zicht letterlijk in tweeën spleet en er uit het midden mijn uitzicht weer naar voren kwam. Je gedachten worden heel abstract en hoe dom het ook niet klinkt, je vindt letterlijk nieuwe dimensies uit.

Zo was ik er minutenlang (het is echt heel kort..) van overtuigd dat het kruid me een aantal stappen naar achter deed zetten in een vierde dimensie waardoor ik kon zien dat we alleen maar drie dimensies zien omdat we precies in dat punt in de 4D-ruimte staan waar je niet kan zien dat er een vierde is. Het legt wat lastig uit, vooral omdat het salvia trippy bullshit is, maar ongeveer hetzelfde idee als dat je je leven lang op één punt voor een levensgroot schilderij heb gestaan (dat is 2D) en daarom niet weet dat je ook naar achter en naar voren kan. Analoog aan Plato's grot: http://www.beleven.org/verhaal/de_grot_van_plato

Ik ben geen hippiefilosoof. Echt niet. It's just the drugs man.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op internet lees je vaak dat mensen zeggen dat salvia geen enkel effect heeft op hen, zelf 50X extracten zijn blijkbaar niet effectief genoeg bij bepaalde mensen. Maar pas hier zeker mee op, denk zeker niet na zoiets gelezen te hebben dat het slim is om te beginnen met bijvoorbeeld een 50X extract. Voor veel mensen is een 10X extract zeker al potent genoeg, als je onervaren bent begin je best met een 5X of 10X extract en zie je achteraf maar of je sterker spul wenst of niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Zag laatst een filmpje, weet niet of dat op deze site was, een vent en een chick die gingen salvia proberen, helemaal van de wereld, die vent flikkerde uit het raam (was op een lage etage), 10 minuten van de wereld en komt dan gewoon weer normaal binnen wandelen, terwijl hij met salvia niet eens normaal kon lopen.

Lijkt me heftige ervaring, maar dat houd me niet tegen om het eens te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zag laatst een filmpje, weet niet of dat op deze site was, een vent en een chick die gingen salvia proberen, helemaal van de wereld, die vent flikkerde uit het raam (was op een lage etage), 10 minuten van de wereld en komt dan gewoon weer normaal binnen wandelen, terwijl hij met salvia niet eens normaal kon lopen.

Lijkt me heftige ervaring, maar dat houd me niet tegen om het eens te proberen.

Ik heb ook vrij heftige filmpjes gezien van mensen onder invloed van salvia. Zo heftig dat het soms wat onwerkelijk op mij overkwam maarja het is natuurlijk ook een zeer sterk kruid. Desalniettemin lijkt mij ook wel de moeite waard om te proberen en dit staat zeker nog op mijn ''to do list''.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me erg tof, omdat het zo intens is, ook het feit dat het zo kort is is ook wel een plus. Zeker iets om nog eens te doen, maar ik wacht er nog even een tijdje mee, tot ik wat anderen gevonden hebben die het ook gaan proberen of al gedaan hebben, het lijkt me toch wel iets om niet zomaar even te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige filmpjes van Salvia gebruikers zijn inderdaad echt lelijk! Heb een tijdje terug met Salvia 40x extract onder de tong gezeten omdat ik niet graag rook maar het effect daarvan was heel klein. Ik was alleen een beetje vaag. Schijnt wel dat als je Salvia vaker gebruikt dat je minder nodig hebt voor hetzelfde effect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Ik heb ook vrij heftige filmpjes gezien van mensen onder invloed van salvia. Zo heftig dat het soms wat onwerkelijk op mij overkwam maarja het is natuurlijk ook een zeer sterk kruid. Desalniettemin lijkt mij ook wel de moeite waard om te proberen en dit staat zeker nog op mijn ''to do list''.

Ik ben één keer helemaal van de planeet geweest.. de andere keren heel vaag alleen toen wist ik nog wel wat ik deed.

Salvia.. heftig spul en nooit in je eentje doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 6 months later...

De smaak is enigszins scherp op de keel, vooral smaakloos.

Heb 2x Salvia gerookt, beide keren zeer succesvolle trips.

De 1e keer in 2003 zat ik in Level 3 op de Schaal van S-A-L-V-I-A, de L zeg maar. (voor info ff googlen)

Ik en 3 van mijn maten zaten op een zolderkamertje ombeurten salvia te roken in een kleine, door mijn oom zelfgemaakte waterpijp van aardewerk, maar wel met een dikke kop erop.

Het waren gesneden salvia-bladeren, puur dus, kop helemaal volgestampt, in 1 (lange lange) teug de hele kop leeggetrokken, minimaal 30 seconden rook inhouden (al tellende met handen) en dan uitblazen.

Tijdens het uitblazen bevond ik mij ineens ergens in het duister toen er langzaam een spelonk met rete-fel licht verscheen!

Ik merkte dat ik in de bolling van de deksel van een kist hing/zat, waarbij die deksel steeds verder open ging....

Dat was de trip, duurde bijna 10 minuten, maar was intens!

Mijn maten hadden vreemd genoeg alledrie dezelfde trip: zij werden een geel vaatdoekje dat uitgewrongen werd...

De 2e keer was ik met een paar anderen vrienden in 2004 in het Slochter bos, bij Slochteren, bovenop de heuvel, zelfde waterpijpje, maar nu Salvia 20x extract!

Gebruiksaanwijzing niet gelezen dus kop weer helemaal volgestampt en roken die hap!

Nog voor het uitblazen van de rook was ik weg, gewoon foetsie....

Dit bleek acteraf Level 6 op de Schaal van S-A-L-V-I-A, de A van Amnesia.

Ik kan me namelijk tot op de dag van vandaag niks herinneren van die trip.

Tegenwoordig heb ik 4 salvia divinorum-planten staan te groeien, tere plant, is erg gevoelig voor schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid.

De bedoeling is om in de nabije toekomst van mijn eigen salvia te gaan trippen, heb inmiddels voor tientallen doseringen op voorraad.

Ik heb stiekem al een klein beetje geprobeerd in een jointje en ik merkte al wel lichte vervormingen in mijn huiskamer. :mrgreen:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 years later...

Kort en heftig, jaren geleden... mijn begeleider zei naderhand dat ik de enige was die bleef lachen. Het was wel volledig weird. Ik wilde mijn kaak in de kast zetten alsof dat normaal was. Het was volledig normaal in mijn gedachtegang. Ook dacht ik dat ik niet met de kussens moest gaan gooien omdat ik op bezoek was... lopen ging lastig... ik ddacht nog : Dit spul gaat snel illegaal worden. Want wanneer er een agent voorbij komt fietsen en een schedel op een wolk ziet liggen... dat kan natuurlijk niet worden toegestaan. Ik weet niets van de dosering. 15 min. was ik in een totaal weirde wereld. Ik trip liever op paddo's of Ayahuasca. Alhoewel ik daar ook wel behoorlijke stevige angsttrips heb ervaren. Mogelijk omdat ik het te vaal deed in een bepaalde periode.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 keer Salvia 15x extract gerookt in een pijp. Beide keren vond ik het afgrijselijk.

 

1ste keer ging ik veel slijm aanmaken en heel erg kwijlen, dit hield enkele minuten aan terwijl ik verder nog prima bij bewustzijn was. Ik kon nog normaal een gesprek voeren, alleen mijn huid werd ietwat gevoeliger. Daarna was ik enorm moe en wilde ik alleen maar slapen. Werd bijna 20 uur later pas wakker.

 

2e keer een grotere lading in mijn pijp gepropt. In een diepe teug weggerookt waarbij tijdens het inhaleren het wel leek alsof mijn vizie van breedbeeld naar fisheye lens ging. De L vormige bank waarop ik lag begon aan de lange kant heel heftig te knikken en die knikken waren stuk voor stuk voelbaar in mijn nek. Het heeft enkele minuten gevoeld alsof ik bij de nek werd dubbelgevouwen in het bankstel, toen dit gevoel weg begon te zakken kreeg ik enorme hoofdpijn.

 

Ik probeer het nooit meer, het smaakt nergens naar. De manier waarop je het moet roken voor een effect is in mijn ogen oncomfortabel en de trip is in mijn beleving lange na niet zo voldoenend als Truffels. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden