Lucide dromen


Recommended Posts

Luciditeit begint meestal midden in een gewone droom als de dromer zich ineens realiseert dat zijn ervaringen niet echt zijn, meestal nadat er iets onmogelijks of ongebruikelijks gebeurt (vliegen bijvoorbeeld).

Sommige mensen worden lucide zonder duidelijke aanwijzing. De mate van luciditeit kan variëren. Bij een hoge mate van luciditeit heeft de dromer in de gaten dat de gebeurtenissen zich in zijn hoofd afspelen, dat er geen echt gevaar dreigt, dat hij in werkelijkheid in bed ligt en ieder moment wakker kan worden.

Bij een lage mate van luciditeit is de dromer zich bewust genoeg om de gebeurtenissen te sturen, maar onvoldoende om zich te realiseren dat ze niet echt zijn. Lucide dromers beschrijven hun dromen vaak als spannend, kleurrijk en fantastisch. Sommigen beschouwen het als een spirituele ervaring en beweren dat het hun leven en hun visie op de wereld heeft veranderd. Lucide dromen blijven de dromer beter bij dan andere soorten dromen, zelfs beter dan nachtmerries.

Stephen LaBerge, een bekende onderzoeker van lucide dromen, heeft mensen die doelbewust lucide dromen nastreven 'oneironauten' genoemd (droomreizigers). Ofschoon hij zich voorstaat dat hij degene is die voor het eerst met het fysiologische bewijs kwam van lucide dromen, strookt dit niet met de werkelijkheid.

Er zijn veel onduidelijkheden over lucide dromen, net zoals er over het normale droomproces ook nog veel vragen onbeantwoord zijn. Vanwege het gebrek aan kennis over dit onderwerp, is het moeilijk te bepalen of lucide dromen al dan niet de positieve werking van dromen tegengaan. Er zijn geen gevallen bekend waarbij het lucide dromen gezorgd heeft voor psychische stoornissen. Het is immers vrijwel onmogelijk om alleen maar lucide dromen te hebben, en ook wanneer men op regelmatige basis lucide dromen heeft, blijft het grootste deel van de dromen doorgaans non-lucide

Bron:wikipedia

hier heb ik me de laatste tijd in zitten verdiepen, na een nachtje inlezen is het me ook al 1 keer gelukt, het duurde denk ik een seconde of 20 maar ik was wel met mijn volle bewustzijn in mijn eigen droom!

zijn er hier meer mensen die ervaring hebben met lucide dromen, of misschien tips hoe je vaker lucide kan dromen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gedurende de hele dag reality-checks uitvoeren:

- Naar je handen kijken en je vingers tellen

- Naar een klok kijken, hoe staan de cijfers en welke kant draait de klok op?

Dat soort "gewone" dingen zijn in dromen namelijk altijd anders. Als je overdag veel van deze reality checks doet, ga je dit in je dromen ook doen, en "ontdek" je zo dat je droomt.

Kan het zelf alleen nooit lang volhouden, als ik weet dat ik droom is het met een paar seconden weg...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik ook een tijdje mee bezig geweest.. Mijn vaste reality check is/was met m'n wijsvinger in de handpalm van m'n andere hand drukken. In je droom blijk je er doorheen te kunnen duwen.

Op die manier alleen nog nooit een lucide droom beleeft. Een paar keer in de buurt gekomen op momenten dat ik een paar dagen niet had geslapen en daarna steeds half in slaap viel.

Paar bekende technieken vind je hier. Sowieso is het een goede start om jezelf te trainen je dromen te onthouden, anders kun je zoveel lucide dromen als je wilt maar herinner je ze niet als je weer wakker bent..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jazeker, ik heb dit regelmatig.

De truuk is niet zozeer de realitycheck - die verder wel kan bijdragen - maar vooral het gedisciplineerd bijhouden van een dromendagboek. Ik ben hier een aantal jaar geleden mee begonnen voor een onderzoek wat iemand voor haar profielwerkstuk deed (ook naar lucide dromen): elke ochtend schrijf je zo gedetailleerd mogelijk op wat je hebt gedroomd, in de ik-vorm. Overal zet je een titel bij en je schrijft zo snel mogelijk nadat je wakker wordt. Vraag me niet hoe het kan, maar na een maand bijhouden ervaar ik regelmatig dat ik een droom "doorheb". Dit had ik voor het bijhouden van zo'n dagboek nooit, dus ik ga ervan uit dat het daardoor komt. Ook merk ik dat ik mijn dromen steeds beter kan onthouden.

Wat grappig is, is dat je ook gaat dromen dat je je droom probeert te herinneren en misschien wel dat je in de dromendagboek schrijft (OMFG INCEPTION!!)

Vermoedelijk relevant voor velen hier, mezelf meegeteld: Als je lucide wilt (leren) dromen moet je niet blowen. Blowen vermindert in ernstige mate je vermogen dromen te onthouden, ik heb dit van meerdere mensen gehoord, ook op internet gelezen en zelf ook ervaren. Er staan soms wekenlange gaten in mijn dromendagboeken in periodes dat ik wiet rookte. Als je hier aan twijfelt: probeer het maar eens.

Goede realitychecks (maar het dagboek bijhouden is prioriteit nummer één) zijn bedenken hoe laat het is en/of op een klok kijken (er klopt geen ene !@#$ van, tijden zoals "zeventig over zeventwintig" zijn mogelijk), het licht aandoen (er zal geen verschil zijn) of proberen te herinneren wat je een uur geleden deed (er bestaat geen tijd in dromen, "een uur" is een loos begrip en je hebt binnen notime door dat je droomt). Die van Gonzo (kijken of je met je vinger door je hand heen kan prikken) klinkt ook erg functioneel.

Als je hier meer over wilt weten mag je het gerust vragen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp het dagboek idee volgens mij niet helemaal, ik heb wel dat ik zo'n beetje al mijn lucide dromen herinneren, een aantal daarvan zijn vrijwel hetzelfde, daar zou ik ook heel lang over kunnen praten.. Allemaal heel spacende dingen hwr dat wel.. Maar ik heb serieus ook niet het gevoel dat ik in zo een droom vaak eght droom, laatst was ik in een gitaarwinkel waarin ik gewoon alles kon kiezen om te bespelen, ik had zoiezeo geen tijd, licht kwam van alle plekken, was eghter qua omgeving en mensen wel realistisch. Voelde pijn, blijdschap, verdriet, maar zelfs ook duizeligheid, althans dat dacht ik.

Dit is hoe ik het ervaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

vannacht weer lucide gedroomt :D, ik heb een gouden tip voor mede droomreizigers.

meestal als je merkt dat je aan het dromen vervaagt de droomwereld en word je weer wakker, als de droom vervaagt moet je meteen rondjes beginnen te draaien en in je handen wrijven, hierdoor blijf je langer in je lucide droom! werkt echt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben de laatste tijd ook een beetje bezig met lucide dromen. Wat ik al langer doe is als ik wakker word uit een droom, schrijf ik meteen alle dingen op waar ik over gedroomd heb. Niet zozeer een verhaallijn. Dan ga ik met die lijst op internet zoeken wat het allemaal betekend. op http://www.grotebeer.net/droomsymbolen.html staan betekenissen, maar er zijn meer sites.

ik ben er achter gekomen dat als je de taal van je hoger bewustzijn verstaat, je je levenssituatie beter begrijpt en er meer invloed op hebt.

Een interessante film over lucide dromen is "Waking Life''. Je kunt hem hier bekijken http://topdocumentaryfilms.com/waking-life/ maar ik raad aan om hem in beter kwaliteit te downloaden. Die film is eigenlijk 1 bizarre trip-droom met allemaal bekende mensen die geinterviewd worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

heb op drugsforum is gelezen dat er een of andere natuurlijke drug bestaat die je gedurende een week moet eten, heeft geen enkel direct effet. Als je dan gaat slapen wordt die drug 'getriggered' en je dromen zijn veel intenser. Ik kan me heelaas niet meer de naam van de drug herinneren. Het was een soort van schors als ik me niet vergis.. Iemand al van gehoord?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden