Krachtigste meteorenstorm in jaren op komst!


Recommended Posts

In de nacht van 23 mei op 24 mei vindt er een meteorenstorm plaatst die misschien wel de grootste is in jaren. 
 
Op 24 mei tussen 7.00 en 8.00 is de storm op zijn heftigst en zullen er tussen de 100 en 400 vallende sterren te zien te zijn.
 

De kans is heel groot dat we in de nacht vrijdag 23 op zaterdag 24 mei 2014 een heuse meteorenstorm gaan te zien krijgen. Zo zal de Aarde zich op dat moment doorheen een stofwolk begeven die afkomstig is van de komeet 209P/LINEAR. Tijdens het hoogtepunt van deze meteorenstorm kunnen er volgens astronomen enkele honderden meteoren per uur te zien zijn.

De komeet 209P/LINEAR legt om de vijf jaar één omwenteling af om de Zon. Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA berekenden dat de Aarde in mei 2014 doorheen een gebied zal vliegen waarin zich veel stofdeeltjes bevinden die afkomstig zijn van deze komeet. Zo zal de Aarde zich op dat moment doorheen een stofwolk begeven die door de komeet werd achtergelaten tijdens zijn passages om de Zon tussen 1803 en 1924. Wanneer deze stofdeeltjes op grote hoogte in de atmosfeer van onze planeet terechtkomen, verbranden ze en zien wij deze als 'vallende sterren'. Het hoogtepunt van deze meteorenstorm zou op zaterdag 24 mei 2014 plaatsvinden tijdens de ochtenduren. Doordat de Zon op dat moment al om 05u42 opkomt, zal men zich nog vroeger moeten naar buiten begeven wanneer men de meteoren wil waarnemen.

Het punt van waaruit deze meteoren lijken vandaan te komen (het zogeheten 'radiant), zal zich in het sterrenbeeld Giraffe (Camelopardalis) bevinden dat zich naast de sterrenbeelden Kleine Beer (Ursa Minor) en Cassiopeia en Perseus bevindt. In de Verenigde Staten en Canada, waar het op het moment van het hoogtepunt, nog steeds nacht is, zal men bij helder weer de meteorenstorm het best kunnen zien. De kans dat er brokstukken op Aarde neerkomen, is heel klein doordat het vooral gaat om stofdeeltjes en kleine brokstukken die wellicht helemaal zullen opbranden in de atmosfeer. Wel bestaat de kans dat we tijdens deze meteorenstorm ook enkele vuurbollen gaan te zien krijgen. Vuurbollen zijn meteoren die helderder zijn dan de planeet Venus (magnitude -4) en kunnen enkele seconden lang te zien zijn. Om meteoren waar te nemen, heb je geen speciale apparatuur nodig. Enkel een ligzetel, een heldere sterrenhemel en wat geduld zijn genoeg.

 

 
Ikzelf heb een truffel trip gepland deze nacht. Maar ik kan me ook zo voorstellen dat het loont om nuchter of met een jointje naar de hemel te staren. Hopelijk blijft het droog en is het helder.
 
De meteorenstorm is hier live te volgen:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er ook maar eens voor zitten, bedankt voor de tip! Wel balen dat die storm tussen 7-8 uur het heftigste is, bij daglicht lijkt het me een tikkeltje moeilijker te zien.

 

Ja dat is zeker jammer maar ik verwacht tussen 24.00 en 5.30 ook nog genoeg te kunnen zien. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden